Haastavien asiakastilanteiden jälkityö sosiaalialan asiakastyössä
Takkunen, Marjo (2015)
Takkunen, Marjo
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916900
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan sosiaali- ja terveysalalla esiintyvien haastavien asiakastilanteiden jälkityön tarpeita työntekijän näkökulmasta. Työssä haastavalla asiakastilanteella tarkoitetaan työntekijän asiakkaan tai asiakkaiden taholta kokemaa psyykkistä tai fyysistä väkivaltaa. Jälkityön avulla voidaan mahdollistaa työntekijän ammatillinen voimaantumisen kokemus.
Työ on laadullinen tutkimus, jonka aineistona on käytetty kuuden sosiaalialan työntekijän teemahaastatteluja. Haastatellut toimivat kukin omalla sektorillaan sosiaalialalla, aikuissosiaalityössä, päihdetyössä, päiväkodissa, vanhus-, mielenterveys- ja vammaisten asumisyksiköissä.
Sisällönanalyysin pohjalta vahvimmin esiin on noussut työntekijän kohtaamisen ja kuulluksi tulemisen tarve haastavan asiakastilanteen jälkeen. Tilanteen läpikäyminen työyhteisössä ja esimiehen kanssa on tärkeää ymmärryksen ja tilanteista oppimisen näkökulmasta. Läpikäymisessä nousi esiin keskustelun lisäksi tilanteiden paperille kirjoittaminen. Kaikessa tuessa tärkeimpänä koettiin tilanteen tarkastelu yksin ja yhdessä.
Vastauksena tutkimuskysymykseen voidaan todeta, että merkittävin tuen muoto on keskustelun ja läpikäymisen mahdollistaminen. Läsnäolo ja ymmärrys ovat tärkeitä niin, että työntekijä saa tilaisuuden tarkastella koettua tilannetta ja omaa toimintaansa siinä. Myöhemmin läpikäyminen yhdessä esimiehen ja työyhteisön kanssa mahdollistavat työohjeiden ja menetelmien päivittämisen työntekijän kokemusta hyödyntäen. Jälkityön ammattiavusta ja jatkohoitoon ohjautumisesta työpaikoilla tulisi olla selkeät ohjeistukset yhteystietoineen. Vastakohtaisesti kielteisenä, mitä työntekijä ei tuekseen kaipaa, nousi kauhistelu tai tilanteessa tehtyjen ratkaisujen kyseenalaistaminen ja vähättely.
Tuen tarve haastavan asiakastilanteen jälkeen on näillä kuudella sosiaalialan sektorilla samankaltainen. Aineiston pohjalta koottiin esite eli ohjelehtinen ”Kun työssä sattuu. Työntekijän tuki ja ensiapu.”, jonka ovat saaneet käyttöönsä kaikki työn teossa mukana olleet toimijat.
Työ on laadullinen tutkimus, jonka aineistona on käytetty kuuden sosiaalialan työntekijän teemahaastatteluja. Haastatellut toimivat kukin omalla sektorillaan sosiaalialalla, aikuissosiaalityössä, päihdetyössä, päiväkodissa, vanhus-, mielenterveys- ja vammaisten asumisyksiköissä.
Sisällönanalyysin pohjalta vahvimmin esiin on noussut työntekijän kohtaamisen ja kuulluksi tulemisen tarve haastavan asiakastilanteen jälkeen. Tilanteen läpikäyminen työyhteisössä ja esimiehen kanssa on tärkeää ymmärryksen ja tilanteista oppimisen näkökulmasta. Läpikäymisessä nousi esiin keskustelun lisäksi tilanteiden paperille kirjoittaminen. Kaikessa tuessa tärkeimpänä koettiin tilanteen tarkastelu yksin ja yhdessä.
Vastauksena tutkimuskysymykseen voidaan todeta, että merkittävin tuen muoto on keskustelun ja läpikäymisen mahdollistaminen. Läsnäolo ja ymmärrys ovat tärkeitä niin, että työntekijä saa tilaisuuden tarkastella koettua tilannetta ja omaa toimintaansa siinä. Myöhemmin läpikäyminen yhdessä esimiehen ja työyhteisön kanssa mahdollistavat työohjeiden ja menetelmien päivittämisen työntekijän kokemusta hyödyntäen. Jälkityön ammattiavusta ja jatkohoitoon ohjautumisesta työpaikoilla tulisi olla selkeät ohjeistukset yhteystietoineen. Vastakohtaisesti kielteisenä, mitä työntekijä ei tuekseen kaipaa, nousi kauhistelu tai tilanteessa tehtyjen ratkaisujen kyseenalaistaminen ja vähättely.
Tuen tarve haastavan asiakastilanteen jälkeen on näillä kuudella sosiaalialan sektorilla samankaltainen. Aineiston pohjalta koottiin esite eli ohjelehtinen ”Kun työssä sattuu. Työntekijän tuki ja ensiapu.”, jonka ovat saaneet käyttöönsä kaikki työn teossa mukana olleet toimijat.