Hankinnan merkitys pk-yritykselle
Järvinen, Matti; Kallio, Kai (2015)
Järvinen, Matti
Kallio, Kai
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916871
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä ei ollut toimeksiantajaa, mutta siinä toimivat kontakteina kaksi pk-sektorin yritystä, jotka olivat Rakennusliike Olavi Järvinen Oy ja MR-Rauta Oy. Opin-näytetyön aiheena oli selvittää hankintatoimen merkitystä ja sen toimintatapoja pk-yrityksille mahdollisimman ajankohtaisesti ja käytännönläheisesti.
Teoreettinen viitekehys koostuu hankinnasta, hankinnan työkaluista, hankintapro-sessin eri vaiheista, hankintastrategiasta, ulkoistamisesta ja toimittajayhteistyöstä. Teoriaosuudessa on pyritty esittämään asioita niin, että ne tukevat empiiristä osuutta mahdollisimman hyvin. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus eli laadullinen tutkimus, joka on toteutettu haastattelemalla. Haastatteluja on suoritettu kontaktiyritysten edusta-jien kanssa, jotka ovat mukana yritysten hankintatoiminnassa.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa käydään läpi molempien yritysten hankintatoimea käytännössä haastatteluvastausten avulla sekä vertaillaan, kuinka ne kohtaavat teorian kanssa. Vastaukset on jaettu eri aihealueisiin, jotka ovat hankinnat yrityksissä, hankinnan työkalut, hankintaprosessi, kehityskohdat hankintatoiminnassa, ulkoistaminen, hankintasopimukset ja toimittajayhteistyö.
Yhteenvedossa ja päätelmissä vertaillaan kontaktiyritysten hankinatoimien eroja, pohditaan ratkaisuja mainittuihin kehityskohtiin ja käydään läpi pk-yritysten hankintatoimen tilannetta yleisesti tällä hetkellä.
Teoreettinen viitekehys koostuu hankinnasta, hankinnan työkaluista, hankintapro-sessin eri vaiheista, hankintastrategiasta, ulkoistamisesta ja toimittajayhteistyöstä. Teoriaosuudessa on pyritty esittämään asioita niin, että ne tukevat empiiristä osuutta mahdollisimman hyvin. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus eli laadullinen tutkimus, joka on toteutettu haastattelemalla. Haastatteluja on suoritettu kontaktiyritysten edusta-jien kanssa, jotka ovat mukana yritysten hankintatoiminnassa.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa käydään läpi molempien yritysten hankintatoimea käytännössä haastatteluvastausten avulla sekä vertaillaan, kuinka ne kohtaavat teorian kanssa. Vastaukset on jaettu eri aihealueisiin, jotka ovat hankinnat yrityksissä, hankinnan työkalut, hankintaprosessi, kehityskohdat hankintatoiminnassa, ulkoistaminen, hankintasopimukset ja toimittajayhteistyö.
Yhteenvedossa ja päätelmissä vertaillaan kontaktiyritysten hankinatoimien eroja, pohditaan ratkaisuja mainittuihin kehityskohtiin ja käydään läpi pk-yritysten hankintatoimen tilannetta yleisesti tällä hetkellä.