Liikunta lapsen arjessa : Liikunnallinen vuosisuunnitelma Touhula Ki-kivalle
Savolainen, Iida; Kuusisto, Camilla (2015)
Savolainen, Iida
Kuusisto, Camilla
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217084
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa liikuntapäiväkodille oma varhaiskasvatussuunnitelmaan liitettävä liikunnallinen vuosisuunnitelma. Päiväkoti on siirtynyt Touhula Varhaiskasvatus Oy:n omistukseen vasta vuosi sitten, joten sillä ei vielä ole päiväkotikohtaista liikuntasuunnitelmaan. Liikunnallisen vuosisuunnitelman avulla halutaan helpottaa työntekijöiden työtaakka sekä samalla huomioida lapsilähtöisyyttä aiempaa enemmän ja paremmin.
Työ käsittelee liikunnan roolia varhaiskasvatuksen arjessa sekä siihen liittyviä suosituksia. Työssä huomioidaan myös lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ikäkausittain, innostamista liikkumiseen sekä ympäristön ja välineiden hyödyntämistä.
Tutkimusosiona työssä on laadullinen tutkimus, johon kuuluu niin puolistrukturoitu haastattelu, lomakekysely kuin myös ympäristön havainnointi liikuntamahdollisuuksien selvittämiseksi. Yksilöhaastatteluissa haastateltiin päiväkodin kolmea työntekijää ja päiväkodin johtajaa, jotka kertoivat omista kokemuksistaan liikunnasta ja liikuntapainotteisuudesta sekä toiveistaan liikunnalliselle vuosisuunnitelmalle. Kirjallisena päiväkodille toimitetuissa kyselylomakkeissa pääpaino oli lasten kokemusten ja tulevaisuuden toiveiden kartoittamisessa. Kysely oli tarkoitettu yli 3-vuotiaille lapsille ja heidän vanhemmilleen. Vanhempien toiveille ja mielipiteille oli varattu lomakkeen loppuun oma osio. Ympäristöä havainnoitiin valokuvaamalla päiväkodin liikuntaan käyttämiä lähialueita.
Haastatteluista selvisi, että työntekijät kaipaavat toimintaansa monipuolisuutta sekä valmiita esimerkkejä liikuntaleikeistä. Varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteiden ja lapsilähtöisyyden huomioiminen koettiin tärkeäksi vuosisuunnitelman rakentamisessa. Lomakekyselystä tulokseksi saatiin se, että päiväkodin tämänhetkisestä liikuntakasvatuksesta pidetään, mutta lisää monipuolisia leikkejä kaivattiin. Ympäristöjen havainnoinnista huomattiin, että päiväkodin liikuntamahdollisuudet ovat riittävät ja monipuoliset. Tutkimuksesta saadun tiedon pohjalta rakennettiin yli 100 uutta, eri teemoihin sopivaa leikkiä sisältävä vuosisuunnitelma, jonka toivotaan tulevaisuudessa vaikuttavan myönteisesti päiväkodin liikuntakasvatukseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa liikuntapäiväkodille oma varhaiskasvatussuunnitelmaan liitettävä liikunnallinen vuosisuunnitelma. Päiväkoti on siirtynyt Touhula Varhaiskasvatus Oy:n omistukseen vasta vuosi sitten, joten sillä ei vielä ole päiväkotikohtaista liikuntasuunnitelmaan. Liikunnallisen vuosisuunnitelman avulla halutaan helpottaa työntekijöiden työtaakka sekä samalla huomioida lapsilähtöisyyttä aiempaa enemmän ja paremmin.
Työ käsittelee liikunnan roolia varhaiskasvatuksen arjessa sekä siihen liittyviä suosituksia. Työssä huomioidaan myös lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ikäkausittain, innostamista liikkumiseen sekä ympäristön ja välineiden hyödyntämistä.
Tutkimusosiona työssä on laadullinen tutkimus, johon kuuluu niin puolistrukturoitu haastattelu, lomakekysely kuin myös ympäristön havainnointi liikuntamahdollisuuksien selvittämiseksi. Yksilöhaastatteluissa haastateltiin päiväkodin kolmea työntekijää ja päiväkodin johtajaa, jotka kertoivat omista kokemuksistaan liikunnasta ja liikuntapainotteisuudesta sekä toiveistaan liikunnalliselle vuosisuunnitelmalle. Kirjallisena päiväkodille toimitetuissa kyselylomakkeissa pääpaino oli lasten kokemusten ja tulevaisuuden toiveiden kartoittamisessa. Kysely oli tarkoitettu yli 3-vuotiaille lapsille ja heidän vanhemmilleen. Vanhempien toiveille ja mielipiteille oli varattu lomakkeen loppuun oma osio. Ympäristöä havainnoitiin valokuvaamalla päiväkodin liikuntaan käyttämiä lähialueita.
Haastatteluista selvisi, että työntekijät kaipaavat toimintaansa monipuolisuutta sekä valmiita esimerkkejä liikuntaleikeistä. Varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteiden ja lapsilähtöisyyden huomioiminen koettiin tärkeäksi vuosisuunnitelman rakentamisessa. Lomakekyselystä tulokseksi saatiin se, että päiväkodin tämänhetkisestä liikuntakasvatuksesta pidetään, mutta lisää monipuolisia leikkejä kaivattiin. Ympäristöjen havainnoinnista huomattiin, että päiväkodin liikuntamahdollisuudet ovat riittävät ja monipuoliset. Tutkimuksesta saadun tiedon pohjalta rakennettiin yli 100 uutta, eri teemoihin sopivaa leikkiä sisältävä vuosisuunnitelma, jonka toivotaan tulevaisuudessa vaikuttavan myönteisesti päiväkodin liikuntakasvatukseen.