Luonnonvara-alan markkinointi Keski-Pohjanmaan ammattiopiston Kannuksen toimipaikassa
Puikko, Anne-Maria (2015)
Puikko, Anne-Maria
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317340
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän Kannuksen toimipaikalle. Kannuksessa tarjotaan luonnonvara-alan perustutkintoja, ammattitutkintoja ja erikoisammattitutkintoja. Tässä tutkimuksessa keskityttiin kuitenkin nuorten koulutukseen ja miten sitä kannattaisi markkinoida.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa Kannuksen yksikön markkinoinnin tämänhetkisestä tilanteesta. Markkinointia varten tutkittiin myös uusia markkinointikanavia ja pohdittiin, miten markkinointia voisi parantaa.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin teorioista, markkinointisuunnitelman malleista, erilaisten markkinointikanavien vertailusta sekä nuorille suuntautuvan markkinoinnin erityispiirteistä. Teoriaosuus käsittelee luonnollisesti myös ammattikoulutuksen Suomessa sekä luonnonvara-alan.
Markkinoinnin nykytilannetta kartoitettiin kyselytutkimuksilla. Ensimmäinen kysely tehtiin keväällä 2015 Keski-, Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalaisten yläasteiden opinto-ohjaajille internetkyselynä. Tutkimuksessa kartoitettiin heidän kokemuksiaan yhteis-haun koulutusmarkkinoinnista. Toinen kyselytutkimus tehtiin syksyllä 2015 Keski-Pohjanmaan ammattiopiston Kannuksen toimipaikan nuorisopuolen opiskelijoille. Heidän kokemuksiaan yhteishausta ja opiskelupaikkojen markkinoinnista kerättiin oppitunneilla kyselylomakkeiden avulla.
Matalien vastausprosenttien vuoksi kyselyjen luotettavuus jäi matalaksi. Samansuun-taiset tutkimustulokset muissa kyselyissä antavat olettaa, että tulokset ovat kuitenkin oikean suuntaisia.
Tulosten perusteella nuorille kannattaa jatkossakin markkinoida yhteistyössä opinto-ohjaajien kanssa. Kalliit mainoskampanjat esimerkiksi tv:n tai radion kautta eivät välttämättä tavoita nykynuoria, jotka viettävät yhä enemmän aikaa sosiaalisissa medioissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa Kannuksen yksikön markkinoinnin tämänhetkisestä tilanteesta. Markkinointia varten tutkittiin myös uusia markkinointikanavia ja pohdittiin, miten markkinointia voisi parantaa.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin teorioista, markkinointisuunnitelman malleista, erilaisten markkinointikanavien vertailusta sekä nuorille suuntautuvan markkinoinnin erityispiirteistä. Teoriaosuus käsittelee luonnollisesti myös ammattikoulutuksen Suomessa sekä luonnonvara-alan.
Markkinoinnin nykytilannetta kartoitettiin kyselytutkimuksilla. Ensimmäinen kysely tehtiin keväällä 2015 Keski-, Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalaisten yläasteiden opinto-ohjaajille internetkyselynä. Tutkimuksessa kartoitettiin heidän kokemuksiaan yhteis-haun koulutusmarkkinoinnista. Toinen kyselytutkimus tehtiin syksyllä 2015 Keski-Pohjanmaan ammattiopiston Kannuksen toimipaikan nuorisopuolen opiskelijoille. Heidän kokemuksiaan yhteishausta ja opiskelupaikkojen markkinoinnista kerättiin oppitunneilla kyselylomakkeiden avulla.
Matalien vastausprosenttien vuoksi kyselyjen luotettavuus jäi matalaksi. Samansuun-taiset tutkimustulokset muissa kyselyissä antavat olettaa, että tulokset ovat kuitenkin oikean suuntaisia.
Tulosten perusteella nuorille kannattaa jatkossakin markkinoida yhteistyössä opinto-ohjaajien kanssa. Kalliit mainoskampanjat esimerkiksi tv:n tai radion kautta eivät välttämättä tavoita nykynuoria, jotka viettävät yhä enemmän aikaa sosiaalisissa medioissa.