Sisäisen viestinnän kehittäminen - Case GoExcellent Oy
Mämmi, Jenni (2015)
Mämmi, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616567
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä GoExcellent Oy:n kanssa, tarkoituksena kehittää yrityksen sisäistä vies-tintää. GoExcellent Oy on konsernimallinen yritys, jolla on toimintaa kaikissa pohjoismaissa ja työntekijöi-tä noin 1800.Yritys on vuonna 2000 perustettu contact center –alan palveluntarjoaja ja pohjoismaissa alansa johtavimpia toimijoita. Opinnäytetyö on rajattu Suomen sisällä tapahtuvaan toimintaan. Tutkimuk-sen aihe kehitettiin yhdessä GoExcellentin kanssa, tavoitteena oli kartoittaa henkilökunnan tyytyväisyys viestintään ja löytää ratkaisuja kehitystä vaativille kohteille. Tutkimuksen tietoperustana toimi tunnetut viestintätieteen teokset kuten Wiion Johdatus viestintään, Juholinin Communicare! ja Åbergin Viestinnän johtaminen.
Tämän työn kvantitatiivisena menetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselylomakkeen teemoina esiintyivät tyy-tyväisyys nykyisiin viestintämenetelmiin, tyytyväisyys esimiehen ja tiimin väliseen viestintään ja mielipide uuteen interaktiiviseen viestintäkanava eli Yammeriin. Vastauksia kerättiin yli 60 ja tulokset ovat esitetty kuvioittain.
Tutkimustulokset olivat yleistettynä hyviä, kehitystä vaativia tekijöitä löytyi myös. Työyhteisön jäsenet ovat kyselylomakkeen vastausten perusteella tyytyväisiä viestinnän toimivuuteen esimiehen kanssa ja esi-mieheltä koetaan saavan tarvittaessa aina apua. Kehitettäviä tekijöitä löytyi vahvasti palautteen antami-sesta ja vastaanottamisesta, ongelmatilanteiden ratkaisusta ja viestinnän toimivuudesta tiimissä. Näihin kehitystarpeisiin kehitettiin ratkaisumallit, jotka on mietitty GoExcellentin tarpeiden mukaisiksi.
GoExcellent on kokoluokaltaan suuri yritys ja ratkaisuehdotuksia on pyritty miettimään mahdollisimman monelle toimeksiannolle sopivaksi.
Tämän työn kvantitatiivisena menetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselylomakkeen teemoina esiintyivät tyy-tyväisyys nykyisiin viestintämenetelmiin, tyytyväisyys esimiehen ja tiimin väliseen viestintään ja mielipide uuteen interaktiiviseen viestintäkanava eli Yammeriin. Vastauksia kerättiin yli 60 ja tulokset ovat esitetty kuvioittain.
Tutkimustulokset olivat yleistettynä hyviä, kehitystä vaativia tekijöitä löytyi myös. Työyhteisön jäsenet ovat kyselylomakkeen vastausten perusteella tyytyväisiä viestinnän toimivuuteen esimiehen kanssa ja esi-mieheltä koetaan saavan tarvittaessa aina apua. Kehitettäviä tekijöitä löytyi vahvasti palautteen antami-sesta ja vastaanottamisesta, ongelmatilanteiden ratkaisusta ja viestinnän toimivuudesta tiimissä. Näihin kehitystarpeisiin kehitettiin ratkaisumallit, jotka on mietitty GoExcellentin tarpeiden mukaisiksi.
GoExcellent on kokoluokaltaan suuri yritys ja ratkaisuehdotuksia on pyritty miettimään mahdollisimman monelle toimeksiannolle sopivaksi.