”JOS SÄ OLET VAIN KOTONA, ET TIEDÄ MITÄÄN.” : Maahanmuuttajaäitien kokemuksia osallisuudesta Avaimet onnistumiseen –koulutuksen äiti- lapsiryhmissä
Jauhiainen, Laura (2015)
Jauhiainen, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110616032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110616032
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää maahanmuuttajaäitien kokemuksia omasta osallisuudestaan. Tutkimuksen toimeksiantajana on Jyvälän Setlementti ry:n ylläpitä- män Jyvälän kansalaisopiston Avaimet onnistumiseen-koulutus, joka toteutetaan Jyväs- kylässä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Avaimet onnistumiseen –koulutuksen rahoittajalle, miten äideille tarkoitetut ryhmät edistävät äitien osallisuutta ja heidän kotoutumistaan.
Toteutin aineistonkeruun Avaimet onnistumiseen – koulutuksen äiti-lapsiryhmissä. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytin haastattelua. Lisäksi kirjoitin havain- toja ryhmän toiminnasta. Opinnäytetyön aineistona oli neljä litteroitua haastattelua sekä kirjaamani havainnot ryhmän toiminnasta.
Tutkimustuloksista selvisi, että maahanmuuttajaäidit kokivat Avaimet onnistumiseen - koulutuksen äiti-lapsi ryhmät tärkeäksi. Tärkein syy ryhmässä käymiseen ei ollut lasten mukanaolon mahdollisuus, vaan äidit pitivät ryhmässä käymistä tärkeänä mukavan tekemisen sekä muiden äitien tapaamisen vuoksi. Lisäksi haastateltavat kokivat suomen kielen ja kulttuurin oppimisen auttavan heitä sopeutumaan elämäänsä Suomessa.
Opinnäytetyön tulokset auttavat selvittämään Avaimet onnistumiseen –koulutuksen rahoittajalle äiti-lapsiryhmien merkitystä maahanmuuttajaäitien kotoutumisen kannal- ta. Tulokset antavat myös ryhmän ohjaajille palautetta äiti-lapsiryhmien toiminnasta sekä mahdollisia ideoita ryhmän toiminnan kehittämiseen.
Toteutin aineistonkeruun Avaimet onnistumiseen – koulutuksen äiti-lapsiryhmissä. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytin haastattelua. Lisäksi kirjoitin havain- toja ryhmän toiminnasta. Opinnäytetyön aineistona oli neljä litteroitua haastattelua sekä kirjaamani havainnot ryhmän toiminnasta.
Tutkimustuloksista selvisi, että maahanmuuttajaäidit kokivat Avaimet onnistumiseen - koulutuksen äiti-lapsi ryhmät tärkeäksi. Tärkein syy ryhmässä käymiseen ei ollut lasten mukanaolon mahdollisuus, vaan äidit pitivät ryhmässä käymistä tärkeänä mukavan tekemisen sekä muiden äitien tapaamisen vuoksi. Lisäksi haastateltavat kokivat suomen kielen ja kulttuurin oppimisen auttavan heitä sopeutumaan elämäänsä Suomessa.
Opinnäytetyön tulokset auttavat selvittämään Avaimet onnistumiseen –koulutuksen rahoittajalle äiti-lapsiryhmien merkitystä maahanmuuttajaäitien kotoutumisen kannal- ta. Tulokset antavat myös ryhmän ohjaajille palautetta äiti-lapsiryhmien toiminnasta sekä mahdollisia ideoita ryhmän toiminnan kehittämiseen.