Asiakkaan sitouttaminen sosiaalisessa mediassa : case Fitdog Finland Oy
Pesonen, Kati (2015)
Pesonen, Kati
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112417448
Tiivistelmä
Perinteinen tuotemarkkinointi on muuttunut integroiduksi markkinointiviestinnäksi. Digitaalisuuden myötä sosiaalisesta mediasta on tullut tärkeä väline yritysten markkinointiviestintään. Teknisen osaamisen lisäksi yritysviestijöiden tulisi hallita sisällön luominen viestintäkanavissaan. Persoonallisen, vuorovaikutteisen ja läpinäkyvän viestinnän lisäksi yrityksellä tulisi olla tarina ja henkilökunnan olisi hyvä olla viestinnässä näkyvästi läsnä.
Asiakkaan tai tiedonhakijan sitouttamiseen tähtäävän sisällön on oltava vaikuttavaa ja vakuuttavaa. Vaikuttava sisältö herättää lukijan kiinnostuksen ja vakuuttava sisältö sitouttaa. Eri kanavien sisältöjen tulisi kertoa samaa tarinaa, ja sisällön tuottamisen tulisi olla jatkuvaa. Sisällön tuotannossa huomio kannattaa kiinnittää myös hakukonemarkkinointiin.
Sosiaalisessa mediassa toimiminen edellyttää reaktiivisuutta, pro-aktiivisuutta ja nopeaa reagointikykyä. Oman sisällön tuotannon lisäksi on osallistuttava keskusteluihin ja reagoitava palautteisiin. Asiakkaiden sitouttaminen, asiakkaisiin sitoutuminen, kommunikointi, ja tiedottaminen ovat hyviä keinoja minimoida mahdollisen kriisin vaikutuksia. Sitoutuneet ja lojaalit asiakkaat tukevat yritystä vaikeissa tilanteissa.
Kuluttajat osallistuvat tuotteiden kehittämiseen yritysten kanssa. Sosiaalisessa mediassa keskustellaan ongelmista ja usein löydetään niihin ratkaisuja vuorovaikutuksen voimin. Hyvin toimivissa yhteisöissä jäsenet auttavat toisiaan ja myös yritystä vastaamalla kuluttajien kysymyksiin yrityksen puolesta. Markkinoinnin menestys mitataan sillä, kuinka yritys on onnistunut herättämään tunteita ja synnyttämään vuorovaikutusta.
Työn tarkoituksena on löytää keinoja asiakkaan sitouttamiseen sosiaalisessa mediassa sekä selvittää voiko yhteisöllisyyttä luoda. Case-yritykselle tehtiin vertaileva tapaustutkimus lemmikkialalla toimivien yritysten käyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa. Työn lopuksi yritykselle rakennetaan toimintasuunnitelma ja sisältöstrategia sosiaalisessa mediassa viestimisen tueksi.
Asiakkaan tai tiedonhakijan sitouttamiseen tähtäävän sisällön on oltava vaikuttavaa ja vakuuttavaa. Vaikuttava sisältö herättää lukijan kiinnostuksen ja vakuuttava sisältö sitouttaa. Eri kanavien sisältöjen tulisi kertoa samaa tarinaa, ja sisällön tuottamisen tulisi olla jatkuvaa. Sisällön tuotannossa huomio kannattaa kiinnittää myös hakukonemarkkinointiin.
Sosiaalisessa mediassa toimiminen edellyttää reaktiivisuutta, pro-aktiivisuutta ja nopeaa reagointikykyä. Oman sisällön tuotannon lisäksi on osallistuttava keskusteluihin ja reagoitava palautteisiin. Asiakkaiden sitouttaminen, asiakkaisiin sitoutuminen, kommunikointi, ja tiedottaminen ovat hyviä keinoja minimoida mahdollisen kriisin vaikutuksia. Sitoutuneet ja lojaalit asiakkaat tukevat yritystä vaikeissa tilanteissa.
Kuluttajat osallistuvat tuotteiden kehittämiseen yritysten kanssa. Sosiaalisessa mediassa keskustellaan ongelmista ja usein löydetään niihin ratkaisuja vuorovaikutuksen voimin. Hyvin toimivissa yhteisöissä jäsenet auttavat toisiaan ja myös yritystä vastaamalla kuluttajien kysymyksiin yrityksen puolesta. Markkinoinnin menestys mitataan sillä, kuinka yritys on onnistunut herättämään tunteita ja synnyttämään vuorovaikutusta.
Työn tarkoituksena on löytää keinoja asiakkaan sitouttamiseen sosiaalisessa mediassa sekä selvittää voiko yhteisöllisyyttä luoda. Case-yritykselle tehtiin vertaileva tapaustutkimus lemmikkialalla toimivien yritysten käyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa. Työn lopuksi yritykselle rakennetaan toimintasuunnitelma ja sisältöstrategia sosiaalisessa mediassa viestimisen tueksi.