Markkinointisuunnitelma yhdistykselle: Noormarkun Naisvoimistelijat ry
Koskiranta, Satu (2015)
Koskiranta, Satu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517626
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä on suunniteltu ja toteutettu markkinointisuunnitelma pienelle voimisteluseuralle Noormarkun Naisvoimistelijat ry:lle, joka on ollut toiminnassa yli 30 vuotta. Seura toimii Suomen Voimisteluliiton alaisuudessa Porin Noormarkussa tarjoten jumppia vauvasta vaariin, tytöille ja pojille, miehille ja naisille. Seuralla ei ole aiemmin ollut kirjallista markkinointisuunnitelmaa. Markkinointisuunnitelma on suunniteltu markkinoinnin pohjaksi seuralle ensisijaisesti kaudelle 2015–2016, mutta ajatus on, että suunnitelma toimii myös pohjana sitä seuraavilla kausilla.
Tämän markkinointisuunnitelman tavoite on saada seuralle lisää näkyvyyttä ja tunnettuutta, ja sitä myötä lisää kävijöitä sekä aktiivisia toimijoita. Lisäksi tarkoituksena oli antaa seuralle tietoa käytettävissä olevista markkinointiviestinnän keinoista ja löytää uusia ideoita seuran markkinointiin.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan siten, että ensimmäinen osa käsittelee teoriaa ja toisessa osassa on luotu markkinointisuunnitelmaa teorian pohjalta. Teoriaosuudessa on käyty läpi itse seura, yhdistyksen toiminta, toiminnallisen opinnäytetyön määritelmä ja markkinoinnin teoria. Markkinoinnin teoriaa on käsitelty paljolti pienen budjetin markkinoinnin kannalta, koska seura on yhdistys joka ei saa tavoitella voittoa ja näin ollen ei omaa suurta markkinointibudjettia. Itse markkinointisuunnitelma on pohjattu tilanneanalyysin ja SWOT-analyysin tuottamaan tietoon ja havaintoihin. Suunnitelmassa on käyty läpi seuran kilpailukeinoja ja markkinoinnillisia keinoja seuran tunnettuuden parantamiseen. Suunnitelman loppuun on luotu markkinointiviestinnällinen vuosikello, josta näkee seuralle vuoden aikana tärkeimmät markkinointiviestintää vaativat tapahtumat. Opinnäytetyön lopussa on vielä markkinointisuunnitelma erillisenä liitteenä.
Tämän markkinointisuunnitelman tavoite on saada seuralle lisää näkyvyyttä ja tunnettuutta, ja sitä myötä lisää kävijöitä sekä aktiivisia toimijoita. Lisäksi tarkoituksena oli antaa seuralle tietoa käytettävissä olevista markkinointiviestinnän keinoista ja löytää uusia ideoita seuran markkinointiin.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan siten, että ensimmäinen osa käsittelee teoriaa ja toisessa osassa on luotu markkinointisuunnitelmaa teorian pohjalta. Teoriaosuudessa on käyty läpi itse seura, yhdistyksen toiminta, toiminnallisen opinnäytetyön määritelmä ja markkinoinnin teoria. Markkinoinnin teoriaa on käsitelty paljolti pienen budjetin markkinoinnin kannalta, koska seura on yhdistys joka ei saa tavoitella voittoa ja näin ollen ei omaa suurta markkinointibudjettia. Itse markkinointisuunnitelma on pohjattu tilanneanalyysin ja SWOT-analyysin tuottamaan tietoon ja havaintoihin. Suunnitelmassa on käyty läpi seuran kilpailukeinoja ja markkinoinnillisia keinoja seuran tunnettuuden parantamiseen. Suunnitelman loppuun on luotu markkinointiviestinnällinen vuosikello, josta näkee seuralle vuoden aikana tärkeimmät markkinointiviestintää vaativat tapahtumat. Opinnäytetyön lopussa on vielä markkinointisuunnitelma erillisenä liitteenä.