Verkkokaupankäynnin trendien kartoitus ja verkkokaupan liiketoimintasuunnitelma
Miilumäki, Jouni (2015)
Miilumäki, Jouni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517732
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda aloittavan verkkokaupan liiketoiminta-suunnitelma toimeksiantajalle. Tavoitteena oli lisäksi kartoittaa verkkokaupankäynnin nykytrendejä sekä verkkokaupan käytännön toteutuksen alustavaihtoehtoja.
Verkkokaupankäynnin sekä kaupan alan trendeistä ja tuoreista näkymistä opinnäytetyössä saatiin tietoa ajantasaisen ja tuoreen lähdemateriaalin avulla. Erityisesti monikanavaisuuden ja teknologian kehityksen vaikutukset kaupan alalla sekä arvoketjujen ja mediasuhteiden muuttuminen nousivat esiin. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin liiketoimintasuunnitelman teoriaa sekä B2B- ja B2C-sektoreilla tapahtuvan verkkokaupankäynnin hyötyjä ja mahdollisuuksia sekä suuntauksia, erityispainopisteenä asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen saralla tapahtuneet muutokset.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena toteutettiin Oma Yritys-Suomi-palvelun Liiketoimintasuunnitelma-työkalua hyödyntäen toimeksiantajalle liiketoimintasuunnitelma pientä verkkokauppaa varten.
Verkkokaupankäynnin sekä kaupan alan trendeistä ja tuoreista näkymistä opinnäytetyössä saatiin tietoa ajantasaisen ja tuoreen lähdemateriaalin avulla. Erityisesti monikanavaisuuden ja teknologian kehityksen vaikutukset kaupan alalla sekä arvoketjujen ja mediasuhteiden muuttuminen nousivat esiin. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin liiketoimintasuunnitelman teoriaa sekä B2B- ja B2C-sektoreilla tapahtuvan verkkokaupankäynnin hyötyjä ja mahdollisuuksia sekä suuntauksia, erityispainopisteenä asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen saralla tapahtuneet muutokset.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena toteutettiin Oma Yritys-Suomi-palvelun Liiketoimintasuunnitelma-työkalua hyödyntäen toimeksiantajalle liiketoimintasuunnitelma pientä verkkokauppaa varten.