Palvelusetelin käyttömahdollisuus päivähoidossa - Case Hämeenkyrö
Nieminen, Mari (2015)
Nieminen, Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517798
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia palvelusetelin käyttömahdollisuutta yhtenä päivähoidon vaihtoehtoisena järjestämistapana Hämeenkyrössä. Päätavoitteena oli selvittää potentiaalisten asiakasperheiden mielipiteitä palvelusetelistä. lisäksi kerättiin tietoa palvelusetelijärjestelmän toimivuudesta sen jo käyttöön ottaneilta, Tampereen, Ylöjärven sekä Pirkkalan, kunnilta. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Hämeenkyrön kunnan varhaiskasvatuspalvelut.
Teoreettisessa osuudessa keskityttiin palveluseteliin päivähoidon järjestämistapana ainoastaan kunnan sekä asiakkaan näkökulmista, palveluntuottajan näkökulma rajattiin työstä pois. Teoriaa käsiteltiin päivähoitoon sekä palveluseteliin liittyvän lainsäädännön, kirjallisuuden sekä erilaisten selvitysten ja julkaisujen kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Empiirisessä osiossa tarkasteltiin vanhemmille lähetetyn kyselyn sekä lähikuntien varhaiskasvatuspalveluiden viranhaltijoiden haastattelujen tuloksia.
Selvityksen perusteella saatiin taustatietoa palvelusetelijärjestelmän toimivuudesta ja vanhempien mielipiteistä, joita voidaan hyödyntää järjestämistapaa arvioitaessa sekä myöhemmin mahdollisia yksityisiä palveluntuottajia valittaessa. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että järjestämistapana palveluseteli ja yksityinen päivähoito voisivat hyvin täydentää kunnallista päivähoitoa. Palveluiden järjestämisen kustannukset mahdollisesti alenisivat koska palveluseteli lähikunnissa jää kustannuksiltaan jonkin verran pienemmäksi verrattuna siihen, mitä päivähoito kunnallisessa päiväkodissa maksaa. Päivähoitopaikkojen riittävyys paranee palvelusetelipäiväkotien myötä sekä vanhempien valinnanvapaus ja -mahdollisuudet lisääntyvät. Palveluseteli mahdollistaa myös kuntarajat ylittävien päivähoitopalvelujen järjestämisen. Tulokset antoivat myös viitteitä potentiaalisten asiakasperheiden halukkuudesta saada itse valita lastensa päivähoitopaikka, päiväkodin valintakriteereistä sekä heidän myönteisestä suhtautumisestaan palveluseteliin.
Teoreettisessa osuudessa keskityttiin palveluseteliin päivähoidon järjestämistapana ainoastaan kunnan sekä asiakkaan näkökulmista, palveluntuottajan näkökulma rajattiin työstä pois. Teoriaa käsiteltiin päivähoitoon sekä palveluseteliin liittyvän lainsäädännön, kirjallisuuden sekä erilaisten selvitysten ja julkaisujen kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Empiirisessä osiossa tarkasteltiin vanhemmille lähetetyn kyselyn sekä lähikuntien varhaiskasvatuspalveluiden viranhaltijoiden haastattelujen tuloksia.
Selvityksen perusteella saatiin taustatietoa palvelusetelijärjestelmän toimivuudesta ja vanhempien mielipiteistä, joita voidaan hyödyntää järjestämistapaa arvioitaessa sekä myöhemmin mahdollisia yksityisiä palveluntuottajia valittaessa. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että järjestämistapana palveluseteli ja yksityinen päivähoito voisivat hyvin täydentää kunnallista päivähoitoa. Palveluiden järjestämisen kustannukset mahdollisesti alenisivat koska palveluseteli lähikunnissa jää kustannuksiltaan jonkin verran pienemmäksi verrattuna siihen, mitä päivähoito kunnallisessa päiväkodissa maksaa. Päivähoitopaikkojen riittävyys paranee palvelusetelipäiväkotien myötä sekä vanhempien valinnanvapaus ja -mahdollisuudet lisääntyvät. Palveluseteli mahdollistaa myös kuntarajat ylittävien päivähoitopalvelujen järjestämisen. Tulokset antoivat myös viitteitä potentiaalisten asiakasperheiden halukkuudesta saada itse valita lastensa päivähoitopaikka, päiväkodin valintakriteereistä sekä heidän myönteisestä suhtautumisestaan palveluseteliin.