"Tässä olen minä ja tällainen minä olen" : Erityistä tukea tarvitsevien lasten minäkuvan kehityksen tukeminen päiväkodissa
Venäläinen, Miranna; Hallamaa, Laura; Hautamäki, Jemina (2015)
Venäläinen, Miranna
Hallamaa, Laura
Hautamäki, Jemina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617924
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä varhaiskasvattajilla on erityistä tukea tarvitsevien lasten minäkuvan kehityksen tukemisesta päiväkodissa. Tavoitteena oli selvittää, miten minäkuvaa tuetaan päiväkodissa, kuinka lasten keskinäinen erilaisuus huomioidaan minäkuvaa tukevassa toiminnassa ja millä tavoin minäkuvaa tukevaa toimintaa voisi kehittää päiväkodissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä aiemmista tutkimuksista. Tutkimuksen teoria jakautui neljään aihealueeseen: minäkuva ja sen kehitys, varhaiskasvatus, erityinen tuki sekä sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin kyselylomakkeiden ja ryhmähaastatteluiden avulla. Tutkimukseen osallistui viisi (5) päiväkodin työntekijää eräästä eteläsuomalaisesta päiväkodista. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Keskeisimpinä tutkimustuloksina ilmeni, että minäkuvaa tuetaan yksilöllisen huomioimisen, tasavertaisen osallistumisen sekä moniammatillisuuden ja kasvatuskumppanuuden avulla. Erilaisuus nähdään osana arkea ja sitä käsitellään tarvittaessa lasten kanssa. Myös mahdolliseen kiusaamiseen puututaan. Haasteina ja kehittämisen kohteina nähtiin muun muassa ajanpuute, yhteistyön vahvistaminen sekä kiirreessä lasten puolesta tekeminen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä aiemmista tutkimuksista. Tutkimuksen teoria jakautui neljään aihealueeseen: minäkuva ja sen kehitys, varhaiskasvatus, erityinen tuki sekä sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin kyselylomakkeiden ja ryhmähaastatteluiden avulla. Tutkimukseen osallistui viisi (5) päiväkodin työntekijää eräästä eteläsuomalaisesta päiväkodista. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Keskeisimpinä tutkimustuloksina ilmeni, että minäkuvaa tuetaan yksilöllisen huomioimisen, tasavertaisen osallistumisen sekä moniammatillisuuden ja kasvatuskumppanuuden avulla. Erilaisuus nähdään osana arkea ja sitä käsitellään tarvittaessa lasten kanssa. Myös mahdolliseen kiusaamiseen puututaan. Haasteina ja kehittämisen kohteina nähtiin muun muassa ajanpuute, yhteistyön vahvistaminen sekä kiirreessä lasten puolesta tekeminen.