Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

"Tässä olen minä ja tällainen minä olen" : Erityistä tukea tarvitsevien lasten minäkuvan kehityksen tukeminen päiväkodissa

Venäläinen, Miranna; Hallamaa, Laura; Hautamäki, Jemina (2015)

 
Avaa tiedosto
Hallamaa_Laura_Hautamaki_Jemina_Venalainen_Miranna.pdf (655.3Kt)
Lataukset: 


Venäläinen, Miranna
Hallamaa, Laura
Hautamäki, Jemina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617924
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä varhaiskasvattajilla on erityistä tukea tarvitsevien lasten minäkuvan kehityksen tukemisesta päiväkodissa. Tavoitteena oli selvittää, miten minäkuvaa tuetaan päiväkodissa, kuinka lasten keskinäinen erilaisuus huomioidaan minäkuvaa tukevassa toiminnassa ja millä tavoin minäkuvaa tukevaa toimintaa voisi kehittää päiväkodissa.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä aiemmista tutkimuksista. Tutkimuksen teoria jakautui neljään aihealueeseen: minäkuva ja sen kehitys, varhaiskasvatus, erityinen tuki sekä sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin kyselylomakkeiden ja ryhmähaastatteluiden avulla. Tutkimukseen osallistui viisi (5) päiväkodin työntekijää eräästä eteläsuomalaisesta päiväkodista. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.

Keskeisimpinä tutkimustuloksina ilmeni, että minäkuvaa tuetaan yksilöllisen huomioimisen, tasavertaisen osallistumisen sekä moniammatillisuuden ja kasvatuskumppanuuden avulla. Erilaisuus nähdään osana arkea ja sitä käsitellään tarvittaessa lasten kanssa. Myös mahdolliseen kiusaamiseen puututaan. Haasteina ja kehittämisen kohteina nähtiin muun muassa ajanpuute, yhteistyön vahvistaminen sekä kiirreessä lasten puolesta tekeminen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste