Yhteisökasvatus päiväkoti Metsätähdessä
Jaakkola, Leena (2015)
Jaakkola, Leena
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517703
Tiivistelmä
Osana opinnäytetyötäni valmistelin ja toteutin koulutusillan päiväkoti Metsätähden henkilökunnalle. Tarkoituksena oli tuoda esille yhteisökasvatuksen käsitettä, sekä sitä, kuinka yhteisökasvatusta voisi arjessa toteuttaa.
Koulutusilta alkoi PowerPoint-esityksellä, jonka jälkeen jaoin henkilökunnan pieniin ryhmiin, jotka kiersivät tehtäväpisteestä toiseen. Jokaisella pisteellä oli jokin pohdintatehtävä liittyen yhteisökasvatukseen.
Muutaman kuukauden jälkeen keräsin haastattelujen kautta kokemuksia miten yhteisökasvatus on otettu osaksi päiväkodin toimintatapaa. Haastattelun kysymykset pohjautuivat heidän omiin vastauksiinsa koulutusillassa. Haastattelujen perusteella henkilökunta oli toteuttanut ideoita, joita he itse kehittelivät koulutusillassa. Ajatuksen tasolle oli toistaiseksi jäänyt sellainen idea, että jokaisesta ryhmästä otettaisiin yksi aikuinen ja lapsia, jotka sitten edustaisivat ryhmää koko talon yhteisissä kokouksissa. Haastatteluiden yhteydessä pyysin työntekijöitä täyttämään laatimani taulukon, jossa oli heidän esille tuomat mahdolliset päiväkodin arvot lueteltuina. Työntekijöiden tuli arvioida arvo kerrallaan, oliko arvo toteutunut ja kuinka hyvin. Arvoista vahvimmin positiivisessa mielessä nostettiin esille muun muassa aikuisten lapsista välittäminen, erilaisuuden hyväksyminen, leikkiminen ja huolenpito työkavereista. Parannettavaa puolestaan olisi eniten aikuisten kiireettömyydessä.
Koulutusilta alkoi PowerPoint-esityksellä, jonka jälkeen jaoin henkilökunnan pieniin ryhmiin, jotka kiersivät tehtäväpisteestä toiseen. Jokaisella pisteellä oli jokin pohdintatehtävä liittyen yhteisökasvatukseen.
Muutaman kuukauden jälkeen keräsin haastattelujen kautta kokemuksia miten yhteisökasvatus on otettu osaksi päiväkodin toimintatapaa. Haastattelun kysymykset pohjautuivat heidän omiin vastauksiinsa koulutusillassa. Haastattelujen perusteella henkilökunta oli toteuttanut ideoita, joita he itse kehittelivät koulutusillassa. Ajatuksen tasolle oli toistaiseksi jäänyt sellainen idea, että jokaisesta ryhmästä otettaisiin yksi aikuinen ja lapsia, jotka sitten edustaisivat ryhmää koko talon yhteisissä kokouksissa. Haastatteluiden yhteydessä pyysin työntekijöitä täyttämään laatimani taulukon, jossa oli heidän esille tuomat mahdolliset päiväkodin arvot lueteltuina. Työntekijöiden tuli arvioida arvo kerrallaan, oliko arvo toteutunut ja kuinka hyvin. Arvoista vahvimmin positiivisessa mielessä nostettiin esille muun muassa aikuisten lapsista välittäminen, erilaisuuden hyväksyminen, leikkiminen ja huolenpito työkavereista. Parannettavaa puolestaan olisi eniten aikuisten kiireettömyydessä.