Seksuaalikasvatuksen toimintamallin kehittäminen Pöytyän kansanterveystyön kuntayhtymän alueen yläkouluille
Kuusela, Tarja (2015)
Kuusela, Tarja
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517829
Tiivistelmä
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli edistää Pöytyän kuntayhtymän alueen nuorten seksuaaliterveyttä. Tavoitteena oli tuottaa yhtenäinen seksuaalikasvatuksen toimintamalli alueen kolmen yläkoulun opettajien ja terveydenhoitajien käyttöön. Soveltavan tutkimusosion tarkoituksena oli selvittää nuorten toiveita, mielipiteitä ja ajatuksia seksuaalikasvatuksesta ja sen sisällöstä, menetelmistä ja toteutuksesta.
Soveltava tutkimus toteutettiin kyselynä 9. luokkalaisille oppilaille Auran yhtenäiskoulussa, Elisenvaaran koulussa ja Yläneen yhtenäiskoulussa. Kyselyyn vastasi 136 oppilasta ja vastausprosentti oli 80.
Tulosten mukaan 73% nuorista toivoi seksuaalikasvatuksen opetusmenetelmiksi keskustelua luokassa, 49% videoita ja DVD:tä aiheesta ja 40% luentoa terveydenhoitajan antamana. Vastaajista 71%:n mukaan seksuaalikasvatuksessa olisi tärkeää käsitellä sukupuolitauteja ja niiden ehkäisyä, 57%:n mukaan raskaudenehkäisyä, 57%:n mukaan seurustelua, 54%:n mukaan murrosikää, 50%:n mukaan yhdyntää ja 49%:n mukaan sosiaalisen median turvallista käyttöä (esim. Twitter, Facebook tai Instagram). Seksuaalikasvatuksen lukuvuosittaisen määrän koki nykyisellään olevan hyvä 69,8 % vastaajista. Seksuaalikasvatusta enemmän kuin nykyään toivoi 27,2% ja vähemmän kuin nykyään 2,9%. Vastaajista 69% oli sitä mieltä, että seksuaalikasvatusta tulisi toteuttaa koko luokkaryhmälle yhdessä, kun taas vastaajista 12% toivoi seksuaalikasvatusta järjestettävän tytöille ja pojille erikseen. Seksuaalikasvatuksen tärkeimpänä antajana pidettiin tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä terveystiedon opettajaa, toisena vanhempia/huoltajia, kolmantena terveydenhoitajaa ja neljäntenä koululääkäriä.
Tämän työn soveltavan tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää koulujen seksuaalikasvatuksen kehittämisessä. Kehittämisprojektin tuotoksena kehitettyyn seksuaalikasvatuksen toimintamalliin sisältyy WHO:n antamia standardeja, UNESCO:n kansainvälisiä ohjeita, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suosituksia ja soveltavasta tutkimuksesta saatuja tuloksia. Toimintamalli antaa selkeät tavoitteet seksuaalikasvatukselle sekä suosituksen seksuaalikasvatuksessa käsiteltävistä asioista Pöytyän kansanterveystyön kuntayhtymän alueen koulujen luokka-asteilla 7-9.
Soveltava tutkimus toteutettiin kyselynä 9. luokkalaisille oppilaille Auran yhtenäiskoulussa, Elisenvaaran koulussa ja Yläneen yhtenäiskoulussa. Kyselyyn vastasi 136 oppilasta ja vastausprosentti oli 80.
Tulosten mukaan 73% nuorista toivoi seksuaalikasvatuksen opetusmenetelmiksi keskustelua luokassa, 49% videoita ja DVD:tä aiheesta ja 40% luentoa terveydenhoitajan antamana. Vastaajista 71%:n mukaan seksuaalikasvatuksessa olisi tärkeää käsitellä sukupuolitauteja ja niiden ehkäisyä, 57%:n mukaan raskaudenehkäisyä, 57%:n mukaan seurustelua, 54%:n mukaan murrosikää, 50%:n mukaan yhdyntää ja 49%:n mukaan sosiaalisen median turvallista käyttöä (esim. Twitter, Facebook tai Instagram). Seksuaalikasvatuksen lukuvuosittaisen määrän koki nykyisellään olevan hyvä 69,8 % vastaajista. Seksuaalikasvatusta enemmän kuin nykyään toivoi 27,2% ja vähemmän kuin nykyään 2,9%. Vastaajista 69% oli sitä mieltä, että seksuaalikasvatusta tulisi toteuttaa koko luokkaryhmälle yhdessä, kun taas vastaajista 12% toivoi seksuaalikasvatusta järjestettävän tytöille ja pojille erikseen. Seksuaalikasvatuksen tärkeimpänä antajana pidettiin tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä terveystiedon opettajaa, toisena vanhempia/huoltajia, kolmantena terveydenhoitajaa ja neljäntenä koululääkäriä.
Tämän työn soveltavan tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää koulujen seksuaalikasvatuksen kehittämisessä. Kehittämisprojektin tuotoksena kehitettyyn seksuaalikasvatuksen toimintamalliin sisältyy WHO:n antamia standardeja, UNESCO:n kansainvälisiä ohjeita, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suosituksia ja soveltavasta tutkimuksesta saatuja tuloksia. Toimintamalli antaa selkeät tavoitteet seksuaalikasvatukselle sekä suosituksen seksuaalikasvatuksessa käsiteltävistä asioista Pöytyän kansanterveystyön kuntayhtymän alueen koulujen luokka-asteilla 7-9.