"Valitus eli Kaunotar ja satakieli" : Teosesittely ja musiikkianalyysi Goyescas-pianosarjan neljännestä osasta
Mäkipelto, Eliza (2015)
Mäkipelto, Eliza
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618073
Tiivistelmä
Tämä on taiteellisen opinnäytetyön kirjallinen osa. Opinnäytteeseen kuului musiikkiesitys Enrique Granadoksen Goyescas-pianosarjan neljännestä osasta Quejas ó la maja y el ruiseñor, joka esitettiin 21.5.2015 päättökonsertissa. Opinnäytteen kirjallisen osan aiheena on teosesittely ja musiikkianalyysi kappaleesta. Tavoitteena oli muodostaa kokonaisvaltainen käsitys sävellyksestä: tiedostaa sen musiikillinen ja historiallinen konteksti sekä hahmottaa kappaleen tulkintaa. Opinnäytetyön taiteellinen ja kirjallinen osa muodostavat yhdessä kokemuksellisen oppimisprosessin.
Laadullisen tutkimuksen menetelmänä oli elämäkertatutkimus, musiikkianalyysi ja tapaustutkimus. Keskeisinä asioina läpi opinnäytetyön korostuivat romantiikan tyyli ja espanjalaiset kansallisaiheet Granadoksen musiikin perustana. Näitä elementtejä suhteutettiin kappaleesta tehtyyn musiikkianalyysiin. Selvisi, että kappaleen edustama pianosarja on säveltäjän merkittävin teos, jossa kuuluvat vaikutteet espanjalaisesta majismo-kulttuurista ja kansanmusiikista. Kappaleessa on suora lainaus kansanmusiikkisävelmästä, ja kappaleen musiikillisena ytimenä on tästä kansansävelmästä johdettu teema, jota kehitellään läpi kappaleen. Lisää näkökulmaa kappaleen ymmärtämiseen ja tulkitsemiseen toi kappaleesta sävelletty ooppera-aaria. Työ lisää ymmärrystä Granadoksen pianoteoksesta sekä tulkitsijan että kuulijan näkökulmasta.
Laadullisen tutkimuksen menetelmänä oli elämäkertatutkimus, musiikkianalyysi ja tapaustutkimus. Keskeisinä asioina läpi opinnäytetyön korostuivat romantiikan tyyli ja espanjalaiset kansallisaiheet Granadoksen musiikin perustana. Näitä elementtejä suhteutettiin kappaleesta tehtyyn musiikkianalyysiin. Selvisi, että kappaleen edustama pianosarja on säveltäjän merkittävin teos, jossa kuuluvat vaikutteet espanjalaisesta majismo-kulttuurista ja kansanmusiikista. Kappaleessa on suora lainaus kansanmusiikkisävelmästä, ja kappaleen musiikillisena ytimenä on tästä kansansävelmästä johdettu teema, jota kehitellään läpi kappaleen. Lisää näkökulmaa kappaleen ymmärtämiseen ja tulkitsemiseen toi kappaleesta sävelletty ooppera-aaria. Työ lisää ymmärrystä Granadoksen pianoteoksesta sekä tulkitsijan että kuulijan näkökulmasta.