Hopunkallion tuotantokeittiön salaattilistan tuotekehittäminen : Sastamalan Ruoka- ja Puhtauspalvelut Oy Servi
Telilä, Heidi (2015)
Telilä, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618006
Tiivistelmä
Nykyinen kiristynyt taloudellinen tilanne on vaikuttanut niin, että ruokapalveluiden palveluita ja tuotteita on pystyttävä kehittämään, jotta pystymään kustannustehokkaasti tuottamaan aterioita asiakkaiden tarpeeseen. Tämä opinnäytetyö oli toiminallinen kehitystyö, jonka tarkoituksena oli kehittää laitospalveluiden salaattilistaa Sastamalan Ruoka- ja puhtauspalveluille. Opinnäytetyön kehittämisen painopiste oli salaattilistan suunnittelu ja tuotekehittäminen niin, että taloudelliset, tekniset ja ravitsemukselliset kriteerit täyttyvät. Ruokaohjeiden vakioimisen tarkoituksena on varmistaa tuotteen tasalaatuisuus valmistusmäristä tai valmistajasta riippumatta. Laatu tarkoittaa hyvää makua, rakennetta, ravitsemussuositusten toteutumista ja hygieenisen laadun turvaamista sekä lämpösäilytyksen tai tarjoilun vaikutusta tarjoiltavaan tuotteeseen.
Tiedonkeruumenetelminä olivat havainnointi ja avoimet keskustelut Hopunkallion tuotantokeittiön henkilöstön kanssa sekä saatujen asiakaspalautteiden dokumentointi. Saadun palautteen ja havannoinnin yhteenvedosta voidaan päätellä, että marinoimalla, maustamalla salaatit ja kiinnittämällä huomiota väreihin ja rakenteisiin asiakkaiden tyytyväisyys salaattituotteisiin parani.
Tulosten perusteella Hopunkallion laitospalveluiden salaattilista on ravitsemuksellisesti hyvä ja siihen ei tarvitse tehdä muutoksia. Merkittävin osa opinnäytetyötä on kuitenkin salaattilistan muutos niin, että asiakastyytyväisyys tulevaisuudessa lisääntyisi pienin muutoksin ja ruokahävikin määrä pienenee salaattien osalta. Tuotannon näkökulmasta salaattivuoron työtä helpottaa ruokaohjeiden parempi saatavuus tuotannonohjausjärjestemä Aivosta, kun ruokalistaan on kirjattuna reseptin numero, joka ohjaa salaattivuoron työntekijää.
Tiedonkeruumenetelminä olivat havainnointi ja avoimet keskustelut Hopunkallion tuotantokeittiön henkilöstön kanssa sekä saatujen asiakaspalautteiden dokumentointi. Saadun palautteen ja havannoinnin yhteenvedosta voidaan päätellä, että marinoimalla, maustamalla salaatit ja kiinnittämällä huomiota väreihin ja rakenteisiin asiakkaiden tyytyväisyys salaattituotteisiin parani.
Tulosten perusteella Hopunkallion laitospalveluiden salaattilista on ravitsemuksellisesti hyvä ja siihen ei tarvitse tehdä muutoksia. Merkittävin osa opinnäytetyötä on kuitenkin salaattilistan muutos niin, että asiakastyytyväisyys tulevaisuudessa lisääntyisi pienin muutoksin ja ruokahävikin määrä pienenee salaattien osalta. Tuotannon näkökulmasta salaattivuoron työtä helpottaa ruokaohjeiden parempi saatavuus tuotannonohjausjärjestemä Aivosta, kun ruokalistaan on kirjattuna reseptin numero, joka ohjaa salaattivuoron työntekijää.