Opiskelijoiden jalkapalloturnaus HePo Cup 19.9.2015
Repo, Rosa; Kakkonen, Juuso (2015)
Repo, Rosa
Kakkonen, Juuso
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618074
Tiivistelmä
Tämä produktityyppinen opinnäytetyö kertoo HePo Cup -jalkapalloturnauksen järjestämisen vaiheista. Turnaus toteutettiin syyskuussa 2015 Porvoossa kahden matkailun koulutusohjel-man opiskelijan toimesta. Kohderyhmänä olivat korkeakouluopiskelijat Porvoossa ja pääkau-punkiseudulla. Tapahtuman tarkoituksena oli monipuolistaa toimeksiantajana toimineen Haa-ga-Helia Porvoo Campuksen opiskelijayhdistys HePo ry:n tapahtumia ja innostaa opiskelijoita liikunnan pariin. Tavoitteena oli saada vähintään 8 joukkuetta mukaan turnaukseen. Turnaus haluttiin pitää helposti lähestyttävänä myös vähemmän liikkuville opiskelijoille ja tapahtuman tunnelman haluttiin olevan rento ja viihtyisä. Yhtenä tavoitteena oli myös luoda konsepti, jota voitaisiin toteuttaa jatkossa vuosittain.
HePo Cup turnauksessa ottelut pelattiin kahdella pienellä kentällä Myllymäen tekonurmella. Kentällä sai olla kerrallaan kuusi kenttäpelaajaa sekä maalivahti. Otteluissa noudatettiin Suomen Palloliiton määrittämiä jalkapallosääntöjä, lukuun ottamatta paitsiota. Turnaukseen osallistui 12 joukkuetta, jotka oli jaettu kahteen alkulohkoon. Molempien lohkojen kaksi parasta pääsivät semifinaaleihin, jonka jälkeen pelattiin mitalipelit. Turnausalueella oli mahdollisuus myös nauttia kahvilan tarjonnasta sekä muusta oheisohjelmasta, kuten Veikkausliigapelaaja Ville Taulon vetämästä pallotutkakilpailusta. Lisäksi turnausalueella soitettiin musiikkia koko tapahtuman ajan.
Markkinoinnissa panostettiin Uudenmaan alueen sekä pääkaupunkiseudun korkeakouluihin. Tapahtumaa markkinoitiin pääasiassa sosiaalisessa mediassa Facebookin välityksellä sekä vierailemalla eri ammattikorkeakoulujen kampuksilla. Vaikka päämarkkinointikohteena olivat korkeakouluopiskelijat, tapahtuma oli avoin myös kaikille muille kiinnostuneille. Tapahtuman houkuttelevuuden lisäämiseksi pyrittiin hankkimaan tunnettuja yrityksiä tukemaan turnausta. Turnaukseen saatiinkin yhteensä 13 sponsoria ja yhteistyökumppania, joiden avulla pystyttiin nostamaan turnauksen laatua ja houkuttelevuutta merkittävästi.
Kokonaisuudessaan HePo Cup 2015 oli onnistunut, sillä kaikki asetetut tavoitteet pystyttiin saavuttamaan. Mukaan saatiin 12 joukkuetta, mikä oli suurin mahdollinen määrä. Lisäksi ta-pahtumaan onnistuttiin luomaan viihdyttävä ilmapiiri, ja ottelut pysyivät aikataulussa koko tapahtuman ajan. Jokaiselle joukkueelle pystyttiin tarjoamaan vähintään viisi ottelua turnauk-sen aikana. Saadun palautteen perusteella myös turnaukseen osallistuneet pelaajat ja katsojat, sponsorit sekä toimeksiantaja olivat tyytyväisiä turnaukseen. Tämä antaa hyvät lähtökohdat turnauksen järjestämiselle myös tulevaisuudessa. Kehitettävää tapahtumassa on joukkueiden tasoerojen pienentäminen, ensiapuhenkilökunnan selkeämpi erottaminen muista, tapahtuman rakennusvaiheen aikataluttaminen sekä kuuluttaminen englanniksi.
HePo Cup turnauksessa ottelut pelattiin kahdella pienellä kentällä Myllymäen tekonurmella. Kentällä sai olla kerrallaan kuusi kenttäpelaajaa sekä maalivahti. Otteluissa noudatettiin Suomen Palloliiton määrittämiä jalkapallosääntöjä, lukuun ottamatta paitsiota. Turnaukseen osallistui 12 joukkuetta, jotka oli jaettu kahteen alkulohkoon. Molempien lohkojen kaksi parasta pääsivät semifinaaleihin, jonka jälkeen pelattiin mitalipelit. Turnausalueella oli mahdollisuus myös nauttia kahvilan tarjonnasta sekä muusta oheisohjelmasta, kuten Veikkausliigapelaaja Ville Taulon vetämästä pallotutkakilpailusta. Lisäksi turnausalueella soitettiin musiikkia koko tapahtuman ajan.
Markkinoinnissa panostettiin Uudenmaan alueen sekä pääkaupunkiseudun korkeakouluihin. Tapahtumaa markkinoitiin pääasiassa sosiaalisessa mediassa Facebookin välityksellä sekä vierailemalla eri ammattikorkeakoulujen kampuksilla. Vaikka päämarkkinointikohteena olivat korkeakouluopiskelijat, tapahtuma oli avoin myös kaikille muille kiinnostuneille. Tapahtuman houkuttelevuuden lisäämiseksi pyrittiin hankkimaan tunnettuja yrityksiä tukemaan turnausta. Turnaukseen saatiinkin yhteensä 13 sponsoria ja yhteistyökumppania, joiden avulla pystyttiin nostamaan turnauksen laatua ja houkuttelevuutta merkittävästi.
Kokonaisuudessaan HePo Cup 2015 oli onnistunut, sillä kaikki asetetut tavoitteet pystyttiin saavuttamaan. Mukaan saatiin 12 joukkuetta, mikä oli suurin mahdollinen määrä. Lisäksi ta-pahtumaan onnistuttiin luomaan viihdyttävä ilmapiiri, ja ottelut pysyivät aikataulussa koko tapahtuman ajan. Jokaiselle joukkueelle pystyttiin tarjoamaan vähintään viisi ottelua turnauk-sen aikana. Saadun palautteen perusteella myös turnaukseen osallistuneet pelaajat ja katsojat, sponsorit sekä toimeksiantaja olivat tyytyväisiä turnaukseen. Tämä antaa hyvät lähtökohdat turnauksen järjestämiselle myös tulevaisuudessa. Kehitettävää tapahtumassa on joukkueiden tasoerojen pienentäminen, ensiapuhenkilökunnan selkeämpi erottaminen muista, tapahtuman rakennusvaiheen aikataluttaminen sekä kuuluttaminen englanniksi.