Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuntouttavan työtoiminnan tavoitteet : Kysely kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille Liperissä

Laitinen, Helena; Vottonen, Irma (2015)

 
Avaa tiedosto
Laitinen_Helena ja Vottonen_Irma.pdf (2.269Mt)
Lataukset: 


Laitinen, Helena
Vottonen, Irma
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618019
Tiivistelmä
Lain (L 2.3.2001/189) mukaan kuntouttavan työtoiminnan tavoitteena on parantaa pitkäaikaistyöttömien edellytyksiä työllistyä ja edistää heidän mahdollisuuksiaan osallistua työllistymistä edistäviin julkisiin työvoimapalveluihin ja koulutukseen.

Opinnäytetyö tehtiin Liperin kunnan toimeksiantona. Tutkimuslupa saatiin työllisyysyksiköltä sekä aikuissosiaalityöltä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Liperin kunnan kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden mielipiteitä ja kokemuksia heidän tavoitteistaan. Tarkoitus oli tuottaa tietoa toimeksiantajalle kuntouttavan työtoiminnan tavoitteellisuuden edelleen kehittämiseksi.

Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Menetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin Webropol-internet tiedonkeruuohjelmalla. Analysoinnissa hyödynnettiin Webropolin suodatus- ja vertailutyökaluja, sekä Excel-taulukkolaskentaohjelmaa. Tulokset esitettiin frekvensseinä ja prosentteina.

Kysely lähetettiin 88 henkilölle. Vastausprosentti oli 62 %. Tuloksena saatiin, että tavoitteet oli määritelty 90 %:lla asiakkaista laaja-alaisesti. Työkunnon ylläpitäminen oli yleisin tavoite. Tavoitteiden arviointia ja seurantaa ei 84 % asiakkaan kohdalla ollut sovittu, tai vastaajat eivät tienneet niistä. Asiakkaiden tavoitteet eivät juuri muuttuneet työtoimintajakson aikana.

Johtopäätöksenä opinnäytetyöntuloksista voidaan todeta, että tavoitteet olivat määritelty yksilöllisesti lähes kaikilla ja asiakkaat olivat tietoisia niistä. Tavoitteiden arvioinnin ja seurannan, sekä niiden kautta toimintajakson aikana tapahtuvia tavoitteiden muutoksia toteutui vähän.

Kehittämiskohteena opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan sanoa, että asiakkaiden yksilöllisten tavoitteiden arviointia ja seurantaa tulisi edelleen kehittää systemaattisemmaksi, mikä antaisi paremmin mahdollisuuksia asiakkaiden jatkopolutukseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste