Apua ja osallisuutta lastensuojelun avotyön ohjaustyössä : ohjaustyön vaikuttavuus ja osallisuuden toteutuminen asiakkaiden näkökulmasta
Hämäläinen, Tiina (2015)
Hämäläinen, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018471
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin asiakasperheen näkökulmaa lastensuojelun avotyössä sekä kehitettiin lastensuojelun avotyön palautelomaketta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden kokemusta lastensuojelun avotyöstä: kokivatko asiakkaat olleensa osallisia prosessiin ja oliko avotyöllä ollut vaikutusta heidän tilanteisiinsa. Vaikuttavuutta kartoitettiin selvittämällä, onko lastensuojelun avotyöstä asiakkaiden mielestä hyötyä, millaista hyötyä siitä on ja mitkä ovat olleet hyödyllisiä työtapoja tai käytänteitä. Lisäksi pyrittiin kartoittamaan yhteisiä piirteitä ja syy-seuraussuhteita onnistuneista asiakaskokemuksista.
Aineistona käytetyt strukturoidut kyselylomakkeet kerättiin onnistuneesti päättyneistä asiakassuhteista Tampereen eteläiseltä lapsiperheiden sosiaaliasemalta vuosina 2010–2013. Vastauksia oli 41 kappaletta. Vastaajina oli äitejä, isiä, lapsia ja nuoria. Vastauksia analysoitiin pääasiassa kvantitatiivisesti tilastollisin menetelmin, avoimia vastauksia ryhmiteltiin käyttäen kvantifioivaa erittelyä sekä aineistolähtöisen sisällönanalyysin piirteitä. Avointen vastausten analyysissä pitäydyttiin ilmisisällön analyysissä.
Tutkimuksen mukaan asiakkaan kokemus riittävästä tiedonsaannista korotti hänen arviotaan lastensuojelun avotyön luotettavuudesta. Luotettavuutta pidettiin erittäin hyvänä. Äidit kokivat hyötyneensä ohjaustyöstä, samoin suurin osa lapsista ja nuorista. Isien kokemus ohjaustyön hyödystä oli vaihteleva. Hyötymisen kokemukseen ei tilastollisesti vaikuttanut, kuinka paljon tilanne oli työskentelyn aikana muuttunut. Toisaalta asiakkaat, joiden tilanne oli parantunut eniten, vastasivat palvelusta olleen vähintään jonkin verran hyötyä. Asiakkaiden omien arvioiden mukaan alussa vaikeimmat tilanteet olivat parantuneet eniten.
Avoimeen kenttään vastaajat olivat kirjoittaneet kuvausta saadusta avusta, asiakassuhteesta sekä kertoneet pettymyksestä ja siitä, mitä olisivat kaivanneet. Auttaneiksi tekijöiksi luokiteltiin konkreettinen tuki, henkinen tuki ja ohjaajien asenne. Erityisen tärkeäksi koettiin henkinen tuki: ohjaajan saa nopealla aikataululla kiinni ja palaveriin, kun kriisi iskee.
Vastaajat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun lastensuojelun avotyössä. Vastauksista erottui pienestä vastaajamäärästä huolimatta selvästi yksi vastaajaryhmä: isät. Isien joukossa oli ohjaustyöhön tyytymättömämpiä vastaajia kuin muissa vastaajaryhmissä. Esimerkiksi ajan ja tuen saamiseen kaikki muut kuin isät olivat tyytyväisiä. Isien osallisuuden tukeminen lastensuojelussa olisi tärkeä tutkimus- ja kehityskohde.
Aineistona käytetyt strukturoidut kyselylomakkeet kerättiin onnistuneesti päättyneistä asiakassuhteista Tampereen eteläiseltä lapsiperheiden sosiaaliasemalta vuosina 2010–2013. Vastauksia oli 41 kappaletta. Vastaajina oli äitejä, isiä, lapsia ja nuoria. Vastauksia analysoitiin pääasiassa kvantitatiivisesti tilastollisin menetelmin, avoimia vastauksia ryhmiteltiin käyttäen kvantifioivaa erittelyä sekä aineistolähtöisen sisällönanalyysin piirteitä. Avointen vastausten analyysissä pitäydyttiin ilmisisällön analyysissä.
Tutkimuksen mukaan asiakkaan kokemus riittävästä tiedonsaannista korotti hänen arviotaan lastensuojelun avotyön luotettavuudesta. Luotettavuutta pidettiin erittäin hyvänä. Äidit kokivat hyötyneensä ohjaustyöstä, samoin suurin osa lapsista ja nuorista. Isien kokemus ohjaustyön hyödystä oli vaihteleva. Hyötymisen kokemukseen ei tilastollisesti vaikuttanut, kuinka paljon tilanne oli työskentelyn aikana muuttunut. Toisaalta asiakkaat, joiden tilanne oli parantunut eniten, vastasivat palvelusta olleen vähintään jonkin verran hyötyä. Asiakkaiden omien arvioiden mukaan alussa vaikeimmat tilanteet olivat parantuneet eniten.
Avoimeen kenttään vastaajat olivat kirjoittaneet kuvausta saadusta avusta, asiakassuhteesta sekä kertoneet pettymyksestä ja siitä, mitä olisivat kaivanneet. Auttaneiksi tekijöiksi luokiteltiin konkreettinen tuki, henkinen tuki ja ohjaajien asenne. Erityisen tärkeäksi koettiin henkinen tuki: ohjaajan saa nopealla aikataululla kiinni ja palaveriin, kun kriisi iskee.
Vastaajat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun lastensuojelun avotyössä. Vastauksista erottui pienestä vastaajamäärästä huolimatta selvästi yksi vastaajaryhmä: isät. Isien joukossa oli ohjaustyöhön tyytymättömämpiä vastaajia kuin muissa vastaajaryhmissä. Esimerkiksi ajan ja tuen saamiseen kaikki muut kuin isät olivat tyytyväisiä. Isien osallisuuden tukeminen lastensuojelussa olisi tärkeä tutkimus- ja kehityskohde.