Onnistuneen konsulenttitapahtuman avaimet : myymälähenkilökunnan ajatuksia kosmetiikan konsulenttipäivistä
Kanerva, Jenni (2015)
Kanerva, Jenni
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018396
Tiivistelmä
Konsulenttipäivät ovat osa yrityksen markkinointiviestintää. Ne ovat yksi esimerkki suoraan kuluttajiin kohdistuvasta myynninedistämistapahtumasta, jonka tarkoituksena on houkutella asiakkaita, niin uusia kuin olemassa oleviakin, tutustumaan tuotteisiin sekä tehdä brändiä ja yritystä tunnetummaksi.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli NIVEAn konsulenttipäivien kehittäminen. Toimeksiantajana toimi Beiersdorf Oy ja tarkoituksena oli selvittää millainen on ideaali kosmetiikan konsulenttitapahtuman prosessi myymälän kannalta, jotta tapahtumapäivä olisi mahdollisimman onnistunut. Tutkimus toteutettiin kyselynä, joka lähetettiin sähköpostitse Anttilan, Sokoksen, Stockmannin ja K-Citymarketin myymälöihin ympäri Suomea.
Yleisesti ottaen konsulenttipäivät koettiin varsin hyödyllisiksi. Noin puolet vastaajista mainitsi konsulentin vaikuttavan myyntiin positiivisesti ja tekevän lisämyyntiä ja lähes yhtä suurena hyötynä koettiin konsulentin asiantuntijuus, tuotetietous sekä henkilökohtainen myyntityö. Myös uutuustuotteiden esittely sekä tuotemerkkien ja brändien tunnetuksi tekeminen nähtiin tärkeäksi. Onnistuneen ja hyödyllisen konsulenttipäivän tärkeimmäksi tekijäksi koettiin asiansa osaava konsulentti, joka on ulospäin suuntautunut, asiakaspalveluhenkinen ja joka on innostunut työstään.
Toimeksiantajaa kiinnosti erityisesti tapahtumaprosessi myymälän kannalta, eli mitä tapahtuu ennen konsulenttipäivää, sen aikana ja sen jälkeen. Vastausten perusteella toimeksiantaja pystyy kehittämään NIVEAn konsulenttipäiviä siten, että prosessi saadaan mahdollisimman toimivaksi molempien tahojen kannalta. Sujuva yhteistyö tavarantoimittajan ja asiakasmyymälöiden välillä on tärkeää, koska lopulta molemmilla on sama, yhteinen tavoite: myynnin lisääminen.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli NIVEAn konsulenttipäivien kehittäminen. Toimeksiantajana toimi Beiersdorf Oy ja tarkoituksena oli selvittää millainen on ideaali kosmetiikan konsulenttitapahtuman prosessi myymälän kannalta, jotta tapahtumapäivä olisi mahdollisimman onnistunut. Tutkimus toteutettiin kyselynä, joka lähetettiin sähköpostitse Anttilan, Sokoksen, Stockmannin ja K-Citymarketin myymälöihin ympäri Suomea.
Yleisesti ottaen konsulenttipäivät koettiin varsin hyödyllisiksi. Noin puolet vastaajista mainitsi konsulentin vaikuttavan myyntiin positiivisesti ja tekevän lisämyyntiä ja lähes yhtä suurena hyötynä koettiin konsulentin asiantuntijuus, tuotetietous sekä henkilökohtainen myyntityö. Myös uutuustuotteiden esittely sekä tuotemerkkien ja brändien tunnetuksi tekeminen nähtiin tärkeäksi. Onnistuneen ja hyödyllisen konsulenttipäivän tärkeimmäksi tekijäksi koettiin asiansa osaava konsulentti, joka on ulospäin suuntautunut, asiakaspalveluhenkinen ja joka on innostunut työstään.
Toimeksiantajaa kiinnosti erityisesti tapahtumaprosessi myymälän kannalta, eli mitä tapahtuu ennen konsulenttipäivää, sen aikana ja sen jälkeen. Vastausten perusteella toimeksiantaja pystyy kehittämään NIVEAn konsulenttipäiviä siten, että prosessi saadaan mahdollisimman toimivaksi molempien tahojen kannalta. Sujuva yhteistyö tavarantoimittajan ja asiakasmyymälöiden välillä on tärkeää, koska lopulta molemmilla on sama, yhteinen tavoite: myynnin lisääminen.