Oppimisen hallintajärjestelmien arviointi: Case Moodle & Canvas LMS
Pylkkänen, Markus (2015)
Pylkkänen, Markus
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018509
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka kahta erilaista oppimisen hallintajärjestelmää voidaan verrata toisiinsa. Järjestelmät olivat valmiiksi asennettuina, niitä päästiin arvioimaan verkkoselaimella. Tutkimuksessa ei otettu tarkemmin kantaa järjestelmien teknisiin ratkaisuihin. Toimeksiantajana oli Hämeen ammattikorkeakoulu, josta käytetään tekstissä lyhennettä HAMK.
Tutkimus oli osa Hämeen ammattikorkeakoulun virtuaalikampuksen ke-hittämishanketta, jonka tarkoituksena oli kartoittaa oppimisen hallintajärjestelmien tulevaisuutta. Tavoitteena olisi saada arvokasta arviointikokemusta käytettävyydestä sekä kartoittaa mahdollisia virheitä, joita järjestelmissä havaittiin. Lähteinä käytettiin käytettävyyteen ja oppimisen hallintajärjestelmiin liittyvää kirjallisuutta sekä internetistä löytyviä artikkeleita ja oppaita.
Tutkimuksen aikana saatiin tuloksia siitä, mitä eroavaisuuksia oli Moodle ja Canvas LMS -järjestelmillä. Järjestelmien eroavaisuudet selvisivät itsenäisen läpikäynnin jälkeen. Lisäksi opittiin käyttämään arviointimenetelmää tutkimuskeinona, josta ei ollut ennen työn tekemistä lainkaan kokemusta. Yleisesti ottaen käytettävyyden arviointi saatiin tehtyä onnistuneesti ja siitä saatiin arvokasta arviointikokemusta.
Tutkimus oli osa Hämeen ammattikorkeakoulun virtuaalikampuksen ke-hittämishanketta, jonka tarkoituksena oli kartoittaa oppimisen hallintajärjestelmien tulevaisuutta. Tavoitteena olisi saada arvokasta arviointikokemusta käytettävyydestä sekä kartoittaa mahdollisia virheitä, joita järjestelmissä havaittiin. Lähteinä käytettiin käytettävyyteen ja oppimisen hallintajärjestelmiin liittyvää kirjallisuutta sekä internetistä löytyviä artikkeleita ja oppaita.
Tutkimuksen aikana saatiin tuloksia siitä, mitä eroavaisuuksia oli Moodle ja Canvas LMS -järjestelmillä. Järjestelmien eroavaisuudet selvisivät itsenäisen läpikäynnin jälkeen. Lisäksi opittiin käyttämään arviointimenetelmää tutkimuskeinona, josta ei ollut ennen työn tekemistä lainkaan kokemusta. Yleisesti ottaen käytettävyyden arviointi saatiin tehtyä onnistuneesti ja siitä saatiin arvokasta arviointikokemusta.