Android-pelin kehitys ja julkaisu
Nurmi, Oskari (2015)
Nurmi, Oskari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018515
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimiva peli Android-alustalle ja julkaista se Google Play-sovelluskaupassa. Tämä kehitysprosessin kulku kuvataan pelin rakenteen näkökulmasta.
Kuvaus aloitetaan projektissa käytetyistä työkaluista kuten ohjelmointikielestä ja kehitysympäristöstä, ja jatketaan pelin suunnitteluvaiheiden kerrontaan. Peli suunniteltiin mahdollisimman yksinkertaisesti toimivaksi jotta opinnäytetyö valmistuisi ajallaan. Suunnittelun jälkeen kuvataan pelin ohjelmoinnin eteneminen yksi Java-luokka kerrallaan. Tavoitteena on että ohjelmointia ymmärtävä pystyy seuraamaan projektin rakennetta vaikka koodiin ei yksityiskohtaisesti paneuduta. Ohjelmointiosion lopussa kerrotaan lyhyesti pelin grafiikoiden teosta ja audion valinnasta.
Tämän jälkeen kerrotaan kuinka luodaan Google kehittäjätili ja edelleen kuinka sovellus julkaistaan Googlen Play-kaupassa. Lopussa tarkastellaan ja pohditaan projektin tuloksia, onnistumista ja omaa oppimista.
Kuvaus aloitetaan projektissa käytetyistä työkaluista kuten ohjelmointikielestä ja kehitysympäristöstä, ja jatketaan pelin suunnitteluvaiheiden kerrontaan. Peli suunniteltiin mahdollisimman yksinkertaisesti toimivaksi jotta opinnäytetyö valmistuisi ajallaan. Suunnittelun jälkeen kuvataan pelin ohjelmoinnin eteneminen yksi Java-luokka kerrallaan. Tavoitteena on että ohjelmointia ymmärtävä pystyy seuraamaan projektin rakennetta vaikka koodiin ei yksityiskohtaisesti paneuduta. Ohjelmointiosion lopussa kerrotaan lyhyesti pelin grafiikoiden teosta ja audion valinnasta.
Tämän jälkeen kerrotaan kuinka luodaan Google kehittäjätili ja edelleen kuinka sovellus julkaistaan Googlen Play-kaupassa. Lopussa tarkastellaan ja pohditaan projektin tuloksia, onnistumista ja omaa oppimista.