Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Peliympäristön visuaalisen tyylin suunnittelu

Hyvärinen, Olli (2015)

 
Avaa tiedosto
hyvarinen_olli.pdf (700.9Kt)
Lataukset: 


Hyvärinen, Olli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018549
Tiivistelmä
Työ tehtiin Siedi Oy:lle. Työssä oli tehtävänä perehtyä videopeliympäristöjen visuaalisiin tyyleihin ja niiden suunnitteluun ja toteutukseen teoriassa ja käytännössä. Tavoitteena oli myös tarkastella mielikuvia, joita ympäristöt herättävät ja selvittää tarkemmin mielikuvien syntymisen syyt. Työssä tarkasteltiin värien ja muotojen luomia mielikuvia katsojalleen. Tarkastelun kohteena oli vaatimukset toimivalle videopeliympäristölle. Työssä etsittiin keinoja videopeligrafiikan analysointia varten ja pyrittiin luomaan omaa kolmiulotteista grafiikkaa toimeksiantajan oman projektin videopeliympäristöä varten.
Työssä käytettiin internetiä ja kirjallisuutta tiedonhakuun. Käytännössä 3d-grafiikkaa luotiin Autodesk:n 3ds Max-mallinnusohjelmaa käyttäen, josta 3d-mallit vietiin Unity 3d-ympäristöön, jossa malleista rakennettiin ympäristökokonaisuuksia. Kolmiulotteisten mallien tekstuurit luotiin Adobe Photoshop –kuvankäsittelyohjelmalla. Mallinnettavat objektit määriteltiin etukäteen ja ne toteutettiin järjestelmällisesti suunnitelman mukaan, tarkoituksena luoda yhtenäinen peliympäristö. Työssä luoduista esimerkkiympäristöistä tehtiin johtopäätöksiä itse vertailemalla ja muille ihmisille suunnatulla kyselyllä.
Työn tuloksena syntyi 3d-malleja sekä kyselylomake 3d-grafiikan luomista mielikuvista. 3d-mallit kattoivat videopeliympäristön tavanomaisimmat elementit: maanpinnan, maanpinnan korkeuserot, kivet, kasvit ja puut. Malleista luotiin variaatioita, joiden muotokieli perustui toisistaan poikkeaviin geometrisiin muotoihin. Työtä tehtäessä ilmeni videopelien monimuotoisuus mediana sekä monimuotoisuuden tuomat haasteet. Videopeligrafiikan suunnittelun ongelmatilanteisiin ja ongelmien syihin löytyi ratkaisuja, jotka perustuvat yleisiin kuvallisiin perustekijöihin ja sommittelusääntöihin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste