Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Integraatio ja sosio-emotionaaliset ongelmat päivähoidossa : lastentarhanopettajien näkökulmia

Peltonen, Anne (2015)

 
Avaa tiedosto
Peltonen_Anne.pdf (650.8Kt)
Lataukset: 


Peltonen, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118649
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille lastentarhanopettajien näkökulmia integraatioon päiväkodissa sosio-emotionaalisista häiriöistä kärsivien lasten kohdalla. Opin-näytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla. Tietoa kerättiin integraatiosta päiväkodissa, sosio-emotionaalisten ongelmien ilmenemisestä päiväkotiryhmässä sekä integraation haasteista, vaatimuksista tarkoituksesta ja mahdollisuuksista.

Haastatellut lastentarhanopettajat kokivat integraation hyvänä asiana lapsen tulevaisuuden kannalta ja kannattavat sitä, mutta peräänkuuluttivat puitetekijöitä ja resursseja. Integraatio vaatii paljon aikaa ja työtä onnistuakseen. Integraation haasteet tiedostettiin, mutta sen mahdollisuudet nousivat haasteita tärkeämmiksi.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että integraatio on lastentarhanopettajien arkipäivää ja sosio-emotionaalisista häiriöistä kärsivien lasten määrä on kasvanut. Työn vaatimustaso on samalla noussut vaatien henkilöstöltä kokonaisuudessaan avointa asennetta ja mah-dollisesti lisäkoulutusta. Inklusiivisen näkemyksen mukaan erityispäivähoito ei ole erillään peruspäivähoidosta. Lastentarhanopettajien työ on hyvin laaja-alaista ja vaativaa, ja onkin tärkeää saada lastentarhanopettajien ääni kuuluviin. Lastentarhanopettajilla on hyvä koulutus, ja he ovat ammatillisesti asennoituneita. Heille tärkeäksi osoittautui eri-tyislastentarhanopettajan tuki ja kouluttautuminen jatkossakin.

Opinnäytetyötä voisi käyttää lastentarhanopettajien hyödyksi saattamalla heidän näkökulmaansa eteenpäin ja tutkimalla syvemmin millä keinoilla integraatio saataisiin toimimaan paremmin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste