Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Finsk fruktkonsumtion- vanor och åsikter gällande ny fruktprodukt på marknaden

Rajanen, Sonja (2015)

 
Avaa tiedosto
Lardomsprov Sonja Rajanen.pdf (613.5Kt)
Lataukset: 


Rajanen, Sonja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118625
Tiivistelmä
Sammandrag

Finska folkets övervikt orsakar en stor börda för samhället. Detta beror på att största delen av våra skattepengar går till att sköta finska folksjukdomar, som diabetes typ II. Ett antal undersökningar bevisar att ökat intag av frukter och grönsaker kan i självaverket motverka insjuknande av diabetes typ II. Fruktkonsumtionen i Finland kunde eventuellt öka om det fanns ett större utbud och variation på fruktprodukter. Lärdomsprovet diskuterar fitnesstrenden i samband med intresset mot hälsosamma levnadsvanor, som till exempel den betydande ökningen av proteinrika mellanmål som har uppkommit på marknaden under senaste åren.

Syftet med detta lärdomsprov var att undersöka om det eventuellt fanns en marknadsnisch för en fruktprodukt som innehåller färdigt tvättade, skurna och packade frukter. Skribenten ville få reda på varför liknande produkter inte säljs i Finland, fastän de säljs runt om i övriga Europa. Undersökningen genomfördes med hjälp av en webenkät, som besvarades av 100 personer. Lärdomsprovet innehåller en kvantitativ undersökning om finska folkets åsikter och vanor gällande fruktkonsumtion och mellanmål. Den teoretiska referensramen baserade sig på allmänt konsumentbeteende, köpbeslutprocessen samt marknadsanalys.

Resultatet visade att finska folket gärna köper frukter som mellanmål och väljer oftast ett hälsosamt mellanmål istället för sötsaker. Då det handlar om inhemska matprodukter är människorna färdiga att betala ett högre pris, som gav idén till att fruktkoppens innehåll kunde variera beroende på säsongen. Som en ny produkt på marknaden är det väsentligt att provtestas den hos konsumenten innan lansering. I sin helhet gav underökningen en insikt om att fruktkoppen eventuellt kunde fungera på den finska marknaden.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste