Ravintola Tallin brändi-identiteetti ja -imago
Hirvikoski, Mira (2015)
Hirvikoski, Mira
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118742
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on brändi. Brändit ovat nykyaikana oleellinen osa liiketoimintaa ja parhaimmil-laan jopa yritystensä kallisarvoisinta omaisuutta. Brändi-identiteetti on tulevaisuuden tavoite, johon yritys pyrkii. Se kertoo, millaisena yritys toivoisi ulkopuolisten tahojen, kuten asiakkaiden, näkevän sen brändin. Brändi-imago taas kuvaa sitä, millaisena yrityksen ulkopuoliset tahot näkevät sen brändin juuri tällä het-kellä.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, miten Ravintola Tallin brändiä tulisi kehittää niin, että sen brändi-imago vastaisi sen brändi-identiteettiä mahdollisimman hyvin. Tutkimusongelmani oli selvittää, millaisia ovat Ravintola Tallin tämänhetkinen brändi-identiteetti ja -imago sekä kuinka hyvin ne kohtaavat toisensa. Saatujen tulosten perusteella esitän kehittämisehdotuksia siihen, kuinka brändi-imagoon voitaisiin vaikut-taa niin, että se saataisiin vastaamaan enemmän haluttua brändi-identiteettiä. Tutkimus kohdennettiin toimeksiantajan toiveesta Ravintola Tallin asiakkaille.
Teoreettinen viitekehykseni koostuu brändistä. Käsittelen sitä ensin yleisesti ja sitten paneutuen tarkemmin brändi-identiteettiin ja -imagoon. Koska toimeksiantajani on ravintolayritys, perehdyn viitekehyksessä myös palvelubrändin erityispiirteisiin.
Tutkimukseni koostui sekä laadullisesta brändi-identiteettitutkimuksesta että määrällisestä brändi-imagotutkimuksesta. Brändi-identiteetin tutkimisessa käytin aineistonkeruumenetelmänä haastatteluita ja brändi-imagoa tutkittaessa sähköistä kyselyä. Brändi-imagokyselyssä tutkin myös sitä, kuinka hyvin brändi-imago vastaa tällä hetkellä brändi-identiteettiä. Brändi-identiteettihaastatteluiden tulokset toimivat pohjana kyselylomaketta luodessa.
Tutkimukseni tuloksista kävi ilmi, että Ravintola Tallin brändi-imago vastaa melko hyvin sen brändi-identiteettiä. Kehittämiskohteitakin kuitenkin löytyi. Tutkimuksestani paljastui, millaisia mielikuvia asiak-kailla on yrityksestä tällä hetkellä. Työni näyttää toimeksiantajalleni ne brändin kehityskohteet, joita paran-tamalla haluttu brändi-identiteetti on mahdollista saavuttaa.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, miten Ravintola Tallin brändiä tulisi kehittää niin, että sen brändi-imago vastaisi sen brändi-identiteettiä mahdollisimman hyvin. Tutkimusongelmani oli selvittää, millaisia ovat Ravintola Tallin tämänhetkinen brändi-identiteetti ja -imago sekä kuinka hyvin ne kohtaavat toisensa. Saatujen tulosten perusteella esitän kehittämisehdotuksia siihen, kuinka brändi-imagoon voitaisiin vaikut-taa niin, että se saataisiin vastaamaan enemmän haluttua brändi-identiteettiä. Tutkimus kohdennettiin toimeksiantajan toiveesta Ravintola Tallin asiakkaille.
Teoreettinen viitekehykseni koostuu brändistä. Käsittelen sitä ensin yleisesti ja sitten paneutuen tarkemmin brändi-identiteettiin ja -imagoon. Koska toimeksiantajani on ravintolayritys, perehdyn viitekehyksessä myös palvelubrändin erityispiirteisiin.
Tutkimukseni koostui sekä laadullisesta brändi-identiteettitutkimuksesta että määrällisestä brändi-imagotutkimuksesta. Brändi-identiteetin tutkimisessa käytin aineistonkeruumenetelmänä haastatteluita ja brändi-imagoa tutkittaessa sähköistä kyselyä. Brändi-imagokyselyssä tutkin myös sitä, kuinka hyvin brändi-imago vastaa tällä hetkellä brändi-identiteettiä. Brändi-identiteettihaastatteluiden tulokset toimivat pohjana kyselylomaketta luodessa.
Tutkimukseni tuloksista kävi ilmi, että Ravintola Tallin brändi-imago vastaa melko hyvin sen brändi-identiteettiä. Kehittämiskohteitakin kuitenkin löytyi. Tutkimuksestani paljastui, millaisia mielikuvia asiak-kailla on yrityksestä tällä hetkellä. Työni näyttää toimeksiantajalleni ne brändin kehityskohteet, joita paran-tamalla haluttu brändi-identiteetti on mahdollista saavuttaa.