Markkinoinnin vuosikello Ravintola Selma
Vidqvist, Kristiina (2015)
Vidqvist, Kristiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118747
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tampereen Kaupunkilähetys ry. Ravintola Selma on Tampereen Kaupunkilähetys ry:n omistama ravintola Tampereen keskustassa, Tuomiokirkonkadun ja Rongankadun kulmassa. Ravintola Selma avattiin 1.9.2014. Tampereen Kaupunkilähetys ry on sosiaalialan järjestö, nonprofit-organisaatio, joka tuottaa yhteiskunnan palvelutuotantoa täydentäviä palveluita yhteistyössä kaupungin ja muiden palvelutuottajien kanssa. Yhdistys toimii ikäihmisten, kehitysvammaisten ja lapsiperheiden parissa sekä tekee järjestötyötä, johon kuuluu mm. koulutus-, kehittämis- ja vapaaehtoistoiminta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa johtamisen apuvälineeksi markkinointiviestintäsuunnitelma ravintola Selmaan vuosikellon muodossa. Vuosikello olisi jatkossa mahdollista ottaa muokattuna käyttöön yhdistyksen toisessakin ravintolassa. Opinnäytetyön tavoitteena on vastata kysymyksiin: Miten ravintola Selmaa tulisi markkinoida, jotta myynti kasvaisi? Miten markkinoinnissa tulisi huomioida kolmannen sektorin toiminta, sosiaalisen hyvän tuottaminen?
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin markkinointiviestinnän suunnitteluun, strategiaan ja keinoihin. Yrityksen kaiken viestinnän lähtökohtana tulee olla yrityksen tavoitteet ja strategia. Markkinointiviestinnällä ja sen suunnittelulla yrityksen tulisikin pyrkiä kohti asettamiaan tavoitteita ja päämääriä. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin empiirisenä tutkimuksena hyödyntämällä benchmarking -menetelmää ja teemahaastattelua. Benchmarkingin tarkoituksena oli vertailla samantyyppisen organisaation markkinointia Tam-pereen Kaupunkilähetys ry:n markkinointiin ja saada näin lisää tietoa oman toiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa johtamisen apuvälineeksi markkinointiviestintäsuunnitelma ravintola Selmaan vuosikellon muodossa. Vuosikello olisi jatkossa mahdollista ottaa muokattuna käyttöön yhdistyksen toisessakin ravintolassa. Opinnäytetyön tavoitteena on vastata kysymyksiin: Miten ravintola Selmaa tulisi markkinoida, jotta myynti kasvaisi? Miten markkinoinnissa tulisi huomioida kolmannen sektorin toiminta, sosiaalisen hyvän tuottaminen?
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin markkinointiviestinnän suunnitteluun, strategiaan ja keinoihin. Yrityksen kaiken viestinnän lähtökohtana tulee olla yrityksen tavoitteet ja strategia. Markkinointiviestinnällä ja sen suunnittelulla yrityksen tulisikin pyrkiä kohti asettamiaan tavoitteita ja päämääriä. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin empiirisenä tutkimuksena hyödyntämällä benchmarking -menetelmää ja teemahaastattelua. Benchmarkingin tarkoituksena oli vertailla samantyyppisen organisaation markkinointia Tam-pereen Kaupunkilähetys ry:n markkinointiin ja saada näin lisää tietoa oman toiminnan kehittämiseen.