Mindfulness inom ergoterapi : En integrativ litteraturstudie
Lindfors, Thelma (2015)
Lindfors, Thelma
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118775
Tiivistelmä
Mindfulness on sekä käsite että kasvava ilmiö länsimaisessa yhteiskunnassa. Mindfulness on ilmiö jota esiintyy mm. eri terapiamuodoissa julkisessa terveydenhuollossa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarakastella millä osa-alueilla mindfulness-ilmiötä käsitellään toimintaterapiassa. Opinnäytetyön tutkimuskysymys on: millä osa-alueilla mindfulness-ilmiötä käsitellään toimintaterapiassa? Työ on toteutettu integratiivisen kirjallisuuskatsauksen menetelmän mukaisesti. Tutkimuksen kohteena ovat tieteellisissä toimintarapialehdissä julkaistut artikkelit, joissa käsitellään mindfulness-ilmiötä ja mindfulness-menetelmiä. Työn teoreettisena taustana on pääosin käytetty uskontotieteellisen väitöskirjan osaa, joka käsittelee aihetta mindfulness ja sen terapeuttista käyttöä. Kirjallisuuskatsauksen analyysi on toteutettu laadullisen sisällön analyysin menetelmällä. Tarkastellussa kirjallisuudessa erottuu kolme osa-aluetta. Toimintaterapia-artikkelit koostuivat laadullisista tutkimuksia ja teoreettisista pohdinnoista jotka sisälsivät ehdotuksia sille miten mindfulness-ohjelmia voisi käyttää (1.) asiakastyössä sekä miten (2.) toimintaterapeutti tai toimintaterapia-opiskelija hyötyisi mindfulness harjoitteista saaden niistä henkilökohtaisen apuvälineen työhönsä. Mindfulness liitetään myös toimintaan (3.) ilmiönä joka voi vaikuttaa mm. yksilön toimintaan sitoutumiseen ja hyvinvointiin. Mindfulness–menetelmien käytöstä toimintaterapiassa on tehty laadullisia tutkimusta ikääntyneiden parissa, kivusta, reumasta ja pitkäaikaista sairauksista kärsivien henkilöiden parissa. Kanadassa mindfulness menetelmiin pohjautuvia terapioita käytetään osana psykoterapeuttista työskentelytapaa toimintaterapiassa. Mindfulness harjoitteiden katsotaan myös sopivan toimintaterapeutin ja toimintaterapia-opiskelijan henkilökohtaiseksi välineeksi arkipäivässä mm. stressin hallintaan sekä vaikeiden tilanteiden kohtaamiseen työssä. Mindfulness yhdistetään myös terveyden edistämiseen sekä sitä käsitellään ilmiönä, joka voi antaa näkökulman itse tapaan jolla itse toiminta suoritetaan. Tarkastellussa kirjallisuudessa todetaan, että kokemukset mindfulness- ohjelmista ja menetelmistä ovat positiivisia. Laadullisen tutkimusten näytön taso on alhainen eikä tuloksia voida yleistää. Lisätutkimuksia tarvitaan koskien mindfulness-menetelmien käyttöä toimintaterapiassa. Tässä opinnäytetyössä tarkastellussa toimintaterapian kirjallisuudessa mindfulness-ilmiöstä käyty keskustelu on enimmäkseen erilaisten ehdotusten tasolla.