Tallennusprosessin kehittäminen
Uusitalo, Tanja (2015)
Uusitalo, Tanja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218906
Tiivistelmä
Prosessien merkitys yrityksen kannattavuudelle on tärkeää. Jotta yritys voisi pärjätä kilpailussa muiden yritysten kanssa, sen täytyy tunnistaa keskeisimmät prosessinsa ja hallita niitä kokonaisuuksina. Yrityksen kannattavuus muodostuu prosesseista ja siitä, kuinka hyvin ne täyttävät odotuksia ja kuinka kustannustehokkaita ne ovat.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa Schenker Oy:n tallennusprosessi ja kerätä ideoita prosessin kehittämiseksi. Työssä mallinnettiin tallennusprosessia ja kuvattiin tarkemmin sen sijoittumista koko organisaation toimintaan. Työssä perehdyttiin Schenkerin käyttämään tallennusohjelmaan, sen sisältämiin ongelmiin sekä rahtikirjoihin liittyviin ongelmiin. Opinnäytetyössä kerrotaan Schenkerin työn alla olevasta projektista Plan B, jonka pitäisi osaltaan myös kehittää tallennusprosessia.
Kehityskohteina tallennusohjelmassa olivat asiakastietorekisteri, automaattiset tiedot ja kopioituminen, lisäpalvelut, ohjelmassa liikkuminen ja näppäinkomennot, rahtikirjat sekä sopimus- ja lisätiedot. Työtä varten tehtiin kyselytutkimus osalle Suomen Schenkerin tallentajista. Kyselytutkimuksessa selvitettiin heidän käyttäjäkokemustaan tallennusohjelmasta ja tutkittiin sitä, pitäisikö tallennusprosessia heidän mielestään kehittää. Kyselyn tulokset tukivat hyvin sitä, että tallennusprosessi kaipaisi todella kehittämistä ja että kehityskohteet olivat oikeita.
Tutkimuksen selkeimpänä tuloksena olivat asiakastietorekisterin hallintaan ja sopimusnumeroihin liittyvät ongelmat. Kyselyn vastaajat toivoivat selkeämpää ohjeistusta avaustallennukseen ja tietojen päivityksiä asiakastietorekisterissä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa Schenker Oy:n tallennusprosessi ja kerätä ideoita prosessin kehittämiseksi. Työssä mallinnettiin tallennusprosessia ja kuvattiin tarkemmin sen sijoittumista koko organisaation toimintaan. Työssä perehdyttiin Schenkerin käyttämään tallennusohjelmaan, sen sisältämiin ongelmiin sekä rahtikirjoihin liittyviin ongelmiin. Opinnäytetyössä kerrotaan Schenkerin työn alla olevasta projektista Plan B, jonka pitäisi osaltaan myös kehittää tallennusprosessia.
Kehityskohteina tallennusohjelmassa olivat asiakastietorekisteri, automaattiset tiedot ja kopioituminen, lisäpalvelut, ohjelmassa liikkuminen ja näppäinkomennot, rahtikirjat sekä sopimus- ja lisätiedot. Työtä varten tehtiin kyselytutkimus osalle Suomen Schenkerin tallentajista. Kyselytutkimuksessa selvitettiin heidän käyttäjäkokemustaan tallennusohjelmasta ja tutkittiin sitä, pitäisikö tallennusprosessia heidän mielestään kehittää. Kyselyn tulokset tukivat hyvin sitä, että tallennusprosessi kaipaisi todella kehittämistä ja että kehityskohteet olivat oikeita.
Tutkimuksen selkeimpänä tuloksena olivat asiakastietorekisterin hallintaan ja sopimusnumeroihin liittyvät ongelmat. Kyselyn vastaajat toivoivat selkeämpää ohjeistusta avaustallennukseen ja tietojen päivityksiä asiakastietorekisterissä.