Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pbl-opiskelu työelämävalmiuksien kehittäjänä

Pelttari, Elina (2015)

 
Avaa tiedosto
Pelttari_Elina.pdf (498.4Kt)
Lataukset: 


Pelttari, Elina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218941
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia ongelmaperustaisen opetuksen tuottaman osaamisen työelämävastaavuutta liiketalouden koulutuksessa. Tutkimusongelmana oli selvittää miten Tamk Ikaalisten toimipisteeseen kehitetty ongelmaperustaiseen oppimisfilosofiaan perustuva Xpertia-malli pystyy vastaamaan työelämän asettamiin osaamishaasteisiin. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää ongelmaperustaisen oppimisfilosofian tuottamien taitojen työelämä vastaavuutta. Tutkimuksen kohteena oli TAMK Ikaalisten toimipisteessä kehitetty eXpertia oppimisympäristö, joka perustuu pbl-filosofiaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää pbl-opiskelun vaikutusta opiskelijan työelämävalmiuksien kehittymiseen. Tutkimusotteena oli kvalitatiivinen tutkimusote.

Tutkimus toteutettiin haastattelemalla eXpertia ympäristössä opiskelleita liiketalouden opiskelijoita, harjoittelunohjaajia sekä työelämän edustajaa harjoittelupaikan tarjonneesta yrityksestä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin opiskelijoiden haastatteluissa teemahaastattelua ja harjoittelun ohjaajien sekä työelämänedustajan haastatteluissa teemahaastattelua ja sähköpostilla tapahtuvaa haastattelua. Tutkimuksesta kävi ilmi, että ongelmaperustainen oppimisfilosofia kehitti erityisesti opiskelijan meta-taitoja, esimerkiksi vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja. Pbl-filosofia kehitti suotuisammin opiskelijan meta-taitoja, kuin substanssiosaamista

Haastattelujen perusteella ongelmaperustaisen oppimisfilosofian heikkouksina liiketalouden koulutuksessa saattoivat olla epätarkkuus ja epätarkan kokonaiskuvan muodostuminen opiskeltavasta aiheesta. Toisaalta kuitenkin opiskelijan saama tietopohja aiheesta oli laaja, joka saattaa nykyajan työelämässä ollakin vahvuus. Pbl-opiskelun vahvuuksina olivat käytännönläheisyys, joka sekä tuotti osaamista, että toi opintoihin mielekkyyttä, lisäksi ryhmätyötaitojen todettiin kehittyneen. Tulevaisuuden työelämän kannalta opiskelijoilta löytyi hyviä taitoja: halua elinikäiseen oppimiseen, laajaa osaamista ajatellen työelämän monialaistumista tulevaisuudessa, yhteistyötaitoja sekä taitoa ymmärtää ja arvostaa erilaisuutta työelämässä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste