Från ett riff till konsert : Kraft från kultur - att stöda ungdomars sociala välmående
Berg, Rohdi (2015)
Berg, Rohdi
Yrkeshögskolan Novia
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218877
Tiivistelmä
Syftet med denna studie var att utveckla och pröva en förebyggande gruppmetod för ungdomar med risk för marginalisering för att stärka deras sociala kompetens och förbättra deras växelverkan. Uppdragsgivaren FinFami Nyland rf. är en förening vars primära uppgift är att genom olika arbets- och närmandesätt stöda anhöriga och närstående till personer med psykisk ohälsa eller funktionshinder.
Målet var att tillämpa musik och kultur som en konst metod inom gruppverksamhet för unga i riskzonen för marginalisering, stöda den positiva mentala hälsan, sänka tröskeln för att tala om psykisk ohälsa samt skapa ett socialt nätverk för ungdomarna som deltog i mitt handlingsbaserade examensarbete. Som arbetsmetod för att stöda och utveckla ungdomarnas sociala kompetenser och förmåga att arbeta i grupp användes Carolyn Webster-Strattons modell ”De otroliga åren”. Metodens effekter har undersökts vetenskapligt och dess effektivitet har konstaterats i olika undersökningar.
Mitt handlingsbaserade examensarbete var att arbeta i grupp och starta ett band. Målet förungdomarna i bandet var att uppträda på en konsert. Grundtanken var att medlemmarna inom gruppen kunde hjälpa sig själva och varandra genom att dela känslor, att jämföra attityder och erfarenheter, att gemensamt utveckla idéer, förslag, lösningar samt utveckla personliga relationer med varandra. Som utvärderingsmetod för resultaten användes gruppintervju för ungdomarna. Slutresultatet var lyckat och gruppmetoden verkade positivt på ungdomarnas välmående. The purpose of this study was to develop and test a preventive group method for youth at risk of marginalization, the aim being to strengthen their social competence and improve their interpersonal interaction. The client of this study, FinFami Uusimaa ry, is an association whose primary purpose is to provide support to the close relations and family members of individuals suffering from mental illness and disabilities. The goal was to use music and culture as part of an arts-based method to support the positive mental health, develop the social competence, promote the growth of social networks and lower the threshold for talking about mental health issues among the youth at risk of marginalization that took part in my action-oriented thesis project.
In my effort to support the development of social competence and ability to work in groups among these youths I used the “Incredible Years” model developed by Carolyn Webster-Stratton. The effects of this method have been scientifically tested and its effectiveness has been noted in different studies.
The basis of my action-based thesis project was working with a group to start a band. My aim was that the youth taking part in the project were to perform at a concert. The basic idea of the project was that the members of the group would help themselves and each other by sharing emotions, by comparing attitudes and experiences, by exploring different ideas together and by developing relationships amongst themselves. A group interview was carried out among the participating youths in order to assess the results. The outcome was successful and the group method seemed to have a positive effect on the participating youths.
Målet var att tillämpa musik och kultur som en konst metod inom gruppverksamhet för unga i riskzonen för marginalisering, stöda den positiva mentala hälsan, sänka tröskeln för att tala om psykisk ohälsa samt skapa ett socialt nätverk för ungdomarna som deltog i mitt handlingsbaserade examensarbete. Som arbetsmetod för att stöda och utveckla ungdomarnas sociala kompetenser och förmåga att arbeta i grupp användes Carolyn Webster-Strattons modell ”De otroliga åren”. Metodens effekter har undersökts vetenskapligt och dess effektivitet har konstaterats i olika undersökningar.
Mitt handlingsbaserade examensarbete var att arbeta i grupp och starta ett band. Målet förungdomarna i bandet var att uppträda på en konsert. Grundtanken var att medlemmarna inom gruppen kunde hjälpa sig själva och varandra genom att dela känslor, att jämföra attityder och erfarenheter, att gemensamt utveckla idéer, förslag, lösningar samt utveckla personliga relationer med varandra. Som utvärderingsmetod för resultaten användes gruppintervju för ungdomarna. Slutresultatet var lyckat och gruppmetoden verkade positivt på ungdomarnas välmående.
In my effort to support the development of social competence and ability to work in groups among these youths I used the “Incredible Years” model developed by Carolyn Webster-Stratton. The effects of this method have been scientifically tested and its effectiveness has been noted in different studies.
The basis of my action-based thesis project was working with a group to start a band. My aim was that the youth taking part in the project were to perform at a concert. The basic idea of the project was that the members of the group would help themselves and each other by sharing emotions, by comparing attitudes and experiences, by exploring different ideas together and by developing relationships amongst themselves. A group interview was carried out among the participating youths in order to assess the results. The outcome was successful and the group method seemed to have a positive effect on the participating youths.