Trakeostomoidun lapsen hoitotyö : oppimateriaalia sairaanhoitajaopiskelijoille
Kantola, Jenni (2015)
Kantola, Jenni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319124
Tiivistelmä
Tuotokseen painottuvan opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä itsenäistä opiskelua varten oppimateriaalia Tampereen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille trakeostomoidun lapsen hoitotyöstä. Tarkoituksena oli tuottaa laadukasta ja näyttöön perustuvaa tietoa trakeostomoidun lapsen hoitotyöstä. Opinnäytetyön tehtävinä on selvittää, millaisia hoitotyön toimintoja kuuluu trakeostomoidun lapsen hoitotyöhön sekä miten lapsen kasvu ja kehitys vaikuttavat hoitotyöhön. Tavoitteena oli, että sairaanhoitajaopiskelijan valmiudet hoitaa trakeostomoituja lapsia vahvistuisivat.
Trakeostomia eli henkitorviavanne on kirurginen toimenpide, johon turvaudutaan vain äärimmäisessä hädässä, kun lapsen hengityksen normaali kulku on estynyt tai vaarassa estyä. Trakeostomia voi olla väliaikainen, pitkäaikainen tai pysyvä. Trakeostomoitujen lasten hoitotyötä pidetään yhtenä epävarmuutta herättävimpänä hoitotyön erikoisosa-alueena. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös miten lapsen kasvu- ja kehitysvaiheet vaikuttavat lapsen trakeostomian hoitoon ja millaisia erityishuomioita nämä vaiheet tuovat hoitotyöhön. Lasta hoidettaessa hoidetaan myös lapsen vanhempia, lapsen perhettä. Perheen rooli ja merkitys trakeostomoidun lapsen hoitotyössä on merkittävä. Perheen voimavarat osallistua trakeostomoidun lapsen hoitoon on arvioitava perhekohtaisesti.
Oppimateriaalissa käsitellään trakeostomoidun lapsen hoitotyön toimintoja ja sitä, millai-sia vaikutuksia trakeostomialla voi olla lapsen ja perheen arkeen. Tuotoksessa käytettävän Prezi-ohjelman visuaalisuus ja uudenlaiset käyttöominaisuudet tekevät oppimateri-aalista mielenkiintoisen ja opiskelijaystävällisen. Oppimateriaali sisältää teoriadioja, taulukoita, kuvia sekä videomateriaalia trakeostomoidun lapsen hoitotyöstä. Oppimateriaali tullaan laittamaan Tampereen ammattikorkeakoulun sisäisille Internet-sivuille, josta se on opiskelijoiden käytettävissä.
Opinnäytetyön kehittämisehdotuksena esitetään selvityksen tekemistä siitä, miten opiskelijat kokivat oppimateriaalin ja kuinka he oppivat materiaalin avulla. Oppimista voisi tutkia esimerkiksi ’’testaa tietosi’’ – osiolla.
Trakeostomia eli henkitorviavanne on kirurginen toimenpide, johon turvaudutaan vain äärimmäisessä hädässä, kun lapsen hengityksen normaali kulku on estynyt tai vaarassa estyä. Trakeostomia voi olla väliaikainen, pitkäaikainen tai pysyvä. Trakeostomoitujen lasten hoitotyötä pidetään yhtenä epävarmuutta herättävimpänä hoitotyön erikoisosa-alueena. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös miten lapsen kasvu- ja kehitysvaiheet vaikuttavat lapsen trakeostomian hoitoon ja millaisia erityishuomioita nämä vaiheet tuovat hoitotyöhön. Lasta hoidettaessa hoidetaan myös lapsen vanhempia, lapsen perhettä. Perheen rooli ja merkitys trakeostomoidun lapsen hoitotyössä on merkittävä. Perheen voimavarat osallistua trakeostomoidun lapsen hoitoon on arvioitava perhekohtaisesti.
Oppimateriaalissa käsitellään trakeostomoidun lapsen hoitotyön toimintoja ja sitä, millai-sia vaikutuksia trakeostomialla voi olla lapsen ja perheen arkeen. Tuotoksessa käytettävän Prezi-ohjelman visuaalisuus ja uudenlaiset käyttöominaisuudet tekevät oppimateri-aalista mielenkiintoisen ja opiskelijaystävällisen. Oppimateriaali sisältää teoriadioja, taulukoita, kuvia sekä videomateriaalia trakeostomoidun lapsen hoitotyöstä. Oppimateriaali tullaan laittamaan Tampereen ammattikorkeakoulun sisäisille Internet-sivuille, josta se on opiskelijoiden käytettävissä.
Opinnäytetyön kehittämisehdotuksena esitetään selvityksen tekemistä siitä, miten opiskelijat kokivat oppimateriaalin ja kuinka he oppivat materiaalin avulla. Oppimista voisi tutkia esimerkiksi ’’testaa tietosi’’ – osiolla.