Hotellin vastaanoton perehdytysprosessin kehittäminen : case Cumulus Turku
Grönroos, Jukka; Lainela, Maria (2015)
Grönroos, Jukka
Lainela, Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118650
Tiivistelmä
Perehdytys on yksi yrityksen toiminnan kulmakiviä. Hyvin toteutettu perehdytys luo pohjan onnistuneelle asiakaspalvelulle ja yrityksen menestykselle. Työntekijät on koulutettava niin, että he tuottavat asiakkaille mahdollisimman korkealaatuisia palveluita. Perehdytysprosessi tuo hyötyjä niin työnantajalle kuin työntekijällekin. Perehdytyksessä on kyse oppimistilanteista ja erilaiset oppimistyylit tulee huomioida prosessia suunniteltaessa ja toteutettaessa.
Tämän opinnäytetyön aiheena on hotellin vastaanoton perehdytysprosessin kehittäminen. Opinnäytetyö toteutettiin Turun Cumuluksen vastaanottoon. Perehdytysprosessi suunniteltiin ensisijaisesti harjoittelijoita varten. Perehdytysprosessin kehittäminen muodostui ajankohtaiseksi Turun Cumuluksessa tapahtuneiden lukuisten muutosten seurauksena. Tässä opinnäytetyössä käsitellään perehdytysprosessia yleisellä tasolla, sekä sen merkitystä hotellialalla. Opinnäytetyössä käsitellään myös erilaisia oppimistyylejä ja niiden vaikutusta perehdytysprosessiin. Opinnäytetyössä käytettiin apuna laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Alkutilannetta kartoitettiin havainnoinnin ja haastattelujen avulla. Prosessin loppupuolella toteutettiin vielä ryhmähaastattelu, jolla haettiin vahvistusta tehdyille johtopäätöksille ja kerätiin palautetta. Keskeinen tietoperusta muodostui alan kirjallisuudesta ja artikkeleista.
Laadullisella tutkimuksella kerätyn aineiston ja sen analyysin perusteella tehtiin johtopäätöksiä Turun Cumuluksen vastaanoton sen hetkisestä perehdytysprosessista ja sen kehittämisen tarpeista. Näitä johtopäätöksiä käytettiin pohjana uuden perehdytysprosessin luomiseen. Toiminnallinen opinnäytetyö tuotti toimeksiantajalle uuden perehdytysprosessin ja kokonaisvaltaisen perehdytysmateriaalipaketin.
Tämän opinnäytetyön aiheena on hotellin vastaanoton perehdytysprosessin kehittäminen. Opinnäytetyö toteutettiin Turun Cumuluksen vastaanottoon. Perehdytysprosessi suunniteltiin ensisijaisesti harjoittelijoita varten. Perehdytysprosessin kehittäminen muodostui ajankohtaiseksi Turun Cumuluksessa tapahtuneiden lukuisten muutosten seurauksena. Tässä opinnäytetyössä käsitellään perehdytysprosessia yleisellä tasolla, sekä sen merkitystä hotellialalla. Opinnäytetyössä käsitellään myös erilaisia oppimistyylejä ja niiden vaikutusta perehdytysprosessiin. Opinnäytetyössä käytettiin apuna laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Alkutilannetta kartoitettiin havainnoinnin ja haastattelujen avulla. Prosessin loppupuolella toteutettiin vielä ryhmähaastattelu, jolla haettiin vahvistusta tehdyille johtopäätöksille ja kerätiin palautetta. Keskeinen tietoperusta muodostui alan kirjallisuudesta ja artikkeleista.
Laadullisella tutkimuksella kerätyn aineiston ja sen analyysin perusteella tehtiin johtopäätöksiä Turun Cumuluksen vastaanoton sen hetkisestä perehdytysprosessista ja sen kehittämisen tarpeista. Näitä johtopäätöksiä käytettiin pohjana uuden perehdytysprosessin luomiseen. Toiminnallinen opinnäytetyö tuotti toimeksiantajalle uuden perehdytysprosessin ja kokonaisvaltaisen perehdytysmateriaalipaketin.