Intranetin merkitys Porin kaupungin sisäisessä viestinnässä
Kotiranta, Marianne (2006)
Kotiranta, Marianne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810293781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200810293781
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on intranetin merkitys Porin kaupungin sisäisessä viestinnässä. Tutkimus tehtiin osana johtamisjärjestelmän kehittämistä. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, mikä on intranetin merkitys Porin kaupungin sisäisen viestinnän kanavana viestintävastaavien ja johdon näkökulmasta. Tutkimuksen avulla käydään läpi myös kaupungin sisäisen viestinnän tila. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin antamaan käsitys siitä, mitä sisäinen viestintä Porin kaupungin organisaatiossa on, miten se toimii ja miten sitä voitaisiin kehittää. Tutkimustulokset perustuvat johdolle suunnattuun syventävään haastatteluosioon sekä viestintävastaaville ja johdolle suunnattuihin kyselyihin. Olen tutkimuksessa käyttänyt myös työssäoloaikanani tekemiä havaintoja. Toimin Porin kaupungin palveluksessa tiedotus- sekä atk-harjoittelijana kahdeksan kuukauden ajan vuonna 2005-2006. Kyselylomake postitettiin kaupungin sisäisessä postissa. Se lähetettiin kaikille kaupungin viestintävastaaville (41 kappaletta) sekä kaikille johdon henkilöille (15 kappaletta), joiden katsottiin olevan eniten tekemisissä viestinnän kanssa. Viestintävastaavien vastausprosentiksi saatiin 82,9 ja johdon 66,7. Syventävään haastatteluosioon kuului kuusi kaupungin johdon henkilöä. Kaikki suostuivat haastatteluun, joten vastausprosentiksi saatiin 100 %. Uusintakysely tehtiin viikko lomakkeiden palautuspäivämäärän jälkeen. Uusintakierroksella johdon kyselylomakkeita saatiin kolme kappaletta, viestintävastaavien lomakkeita kahdeksan kappaletta. Tutkimus suoritettiin kokonaistutkimuksena, joten sitä voidaan pitää luotettavana. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin sisäisen viestinnän sekä intranetin kirjallisuuteen. Kaupungin sisäinen viestintä tapahtuu pääosin sähköpostin kautta. Sähköpostijärjestelmää pidettiin helppona, luotettavana ja vakiintuneena viestintävälineenä. Intranetiä pidettiin potentiaalisena, mutta vielä puutteellisena tiedotuskeinona. Sisäiseen viestintään yleensä oltiin osittain tyytyväisiä, johto enemmän kuin viestintävastaavat.