Oikeustradenomien työllistyminen : Kokemuksia koulutuksen hyödyistä työelämässä
Jokela, Jenna (2015)
Jokela, Jenna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319306
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda tietoa oikeustradenomeiksi valmistuneiden kokemuksista työllistymisestä ja koulutuksen hyödyllisyydestä. Tarkoituksena oli haastattelun avulla selvittää miten oikeustradenomeiksi valmistuneet ovat kokeneet työllistymisensä koulutustaan vastaaviin tehtäviin ja ovatko he kokeneet koulutuksen olleen hyödyllinen työllistymisensä kannalta. Opinnäytetyö soveltuu materiaaliksi ammattikorkeakouluille, oikeustradenomiopiskelijoille sekä oikeudellisen asiantuntijuuden linjalle hakeville uusille opiskelijoille.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Tutkimus suoritettiin haastattelun muodossa vuosina 2012-2013 oikeustradenomeiksi valmistuneille henkilöille. Haastattelu jaettiin neljään eri teemaan ja näille luotiin erilliset kysymyspatteristot työelämässä oleville sekä opiskelijoille, jotta haastattelun runko pysyisi samana eri kohdehenkilöille. Haastatteluun osallistui viisi henkilöä.
Opinnäytetyössä tutustuttiin suomalaisen työntekijyyden eri aikakausiin, jotta saatiin selville millaiseen ympäristöön oikeustradenomit valmistuivat ja mitkä vaiheet siihen olivat johtaneet. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin miten oikeustradenomikoulutus on syntynyt ja mitkä seikat siihen ovat vaikuttaneet. Työssä käsiteltiin myös oikeudellisen asiantuntijuuden suuntautumisvaihtoehdon opintojen rakennetta.
Tutkimuksen perusteella voitiin päätellä haastateltavien kokeneen koulutus hyödyllisenä ja henkilöiden työllistyneen pääsääntöisesti oikeustradenomin koulutusta vastaaviin töihin. Hyödyt koettiin eri tavoin, mutta tärkein huomio haastatteluissa oli yhteinen linjaus oikeudellisen asiantuntijuuden tradenomitutkinnon luomasta mielikuvasta ja lisäarvosta työnantajalle työnhakutilanteessa. Toinen huomio koski haastateltavien antamaa kritiikkiä opintosisältöä kohtaan. Opintosisältöön kohdistunut kritiikki antaa aiheen jatkotutkimukseen miten oikeudellisen asiantuntijuuden suuntautumislinjaa voidaan laadullisesti parantaa tulevaisuudessa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Tutkimus suoritettiin haastattelun muodossa vuosina 2012-2013 oikeustradenomeiksi valmistuneille henkilöille. Haastattelu jaettiin neljään eri teemaan ja näille luotiin erilliset kysymyspatteristot työelämässä oleville sekä opiskelijoille, jotta haastattelun runko pysyisi samana eri kohdehenkilöille. Haastatteluun osallistui viisi henkilöä.
Opinnäytetyössä tutustuttiin suomalaisen työntekijyyden eri aikakausiin, jotta saatiin selville millaiseen ympäristöön oikeustradenomit valmistuivat ja mitkä vaiheet siihen olivat johtaneet. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin miten oikeustradenomikoulutus on syntynyt ja mitkä seikat siihen ovat vaikuttaneet. Työssä käsiteltiin myös oikeudellisen asiantuntijuuden suuntautumisvaihtoehdon opintojen rakennetta.
Tutkimuksen perusteella voitiin päätellä haastateltavien kokeneen koulutus hyödyllisenä ja henkilöiden työllistyneen pääsääntöisesti oikeustradenomin koulutusta vastaaviin töihin. Hyödyt koettiin eri tavoin, mutta tärkein huomio haastatteluissa oli yhteinen linjaus oikeudellisen asiantuntijuuden tradenomitutkinnon luomasta mielikuvasta ja lisäarvosta työnantajalle työnhakutilanteessa. Toinen huomio koski haastateltavien antamaa kritiikkiä opintosisältöä kohtaan. Opintosisältöön kohdistunut kritiikki antaa aiheen jatkotutkimukseen miten oikeudellisen asiantuntijuuden suuntautumislinjaa voidaan laadullisesti parantaa tulevaisuudessa.