Brändin kehittämisen vaikutus kannattaja- sekä yleisömäärään : Case: Kokkolan Pallo-Veikot
Myntti, Sara (2015)
Myntti, Sara
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419504
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Kokkolan Pallo-Veikkojen, KPV:n, brändiä ja markkinointia kaudella 2015 ja samalla kasvattaa kannattaja- sekä yleisömäärää ottelutapahtumissa. Tutkimusongelmana on kysymys, miten brändi ja tehokkaampi markkinointi vaikuttavat yleisömäärään?
Tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu urheilubrändäyksestä, brändin kehittämisestä ja sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinoinnissa. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös benchmarkingmenetelmällä kahden tunnetun jalkapallojoukkueen brändiä ja heidän tapaansa markkinoida seuraansa.
Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimukseen kerättiin aineistoa internetissä suoritetulla kyselyllä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että brändäys kannattaa ja että markkinointiin panostaminen edistää kuluttajien mielenkiintoa. Mielikuvat ovat isossa roolissa, kun kuluttajat tekevät ostopäätöksiään. Hyvä brändirakenne tuo esille erilaisten markkinointikanavien kautta joukkueen kiinnostavuuden sekä edesauttaa luomaan mahdollisimman hyvän vuorovaikutuksen joukkueen ja kannattajien välillä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Kokkolan Pallo-Veikkojen, KPV:n, brändiä ja markkinointia kaudella 2015 ja samalla kasvattaa kannattaja- sekä yleisömäärää ottelutapahtumissa. Tutkimusongelmana on kysymys, miten brändi ja tehokkaampi markkinointi vaikuttavat yleisömäärään?
Tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu urheilubrändäyksestä, brändin kehittämisestä ja sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinoinnissa. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös benchmarkingmenetelmällä kahden tunnetun jalkapallojoukkueen brändiä ja heidän tapaansa markkinoida seuraansa.
Opinnäytetyö on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimukseen kerättiin aineistoa internetissä suoritetulla kyselyllä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että brändäys kannattaa ja että markkinointiin panostaminen edistää kuluttajien mielenkiintoa. Mielikuvat ovat isossa roolissa, kun kuluttajat tekevät ostopäätöksiään. Hyvä brändirakenne tuo esille erilaisten markkinointikanavien kautta joukkueen kiinnostavuuden sekä edesauttaa luomaan mahdollisimman hyvän vuorovaikutuksen joukkueen ja kannattajien välillä.