Asenteiden muodostuminen ja niihin vaikuttaminen : Korkeakouluopiskelijoiden suhtautuminen Venäjään
Kustula, Selina (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120519540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120519540
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä yhdistyvät opinnäytetyöntekijän kaksi suosikkiaihetta: Venäjä ja ihmisiin vaikuttaminen. Venäjä herättää vahvoja tunteita, joten se tarjosi mielenkiintoisen tutkimusongelman opinnäytetyölle. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO, joka toimii opetus- ja kulttuuriministeriön alla.
Toimeksiannon ydinkysymykseksi muotoutui: ”Mitä opiskelijat ajattelevat Venäjästä ja miksi?” Kysymystä tarkennettiin vielä koskemaan korkeakouluopiskelijoita ja erityisesti vaihto-opiskelua Venäjällä. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin kuutena yksilöhaastatteluna ja yhtenä ryhmähaastatteluna. Lisäksi aineistona hyödynnettiin aiemmin Tampereen ammattikorkeakoululle tehdyn kyselytutkimuksen tuloksia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asenteiden muodostumista ja niihin vaikuttamista. Teoriaa tarkasteltiin perinteisen asennetutkimuksen näkökulmasta keskittyen asenteiden sisältöön, rakenteeseen ja tarkoituksiin sekä vaikuttamistaktiikkoihin, suostutteluprofiileihin ja vaikuttamisen periaatteisiin.
Tutkimuksen perusteella ei voitu tehdä yleispäteviä johtopäätöksiä korkeakouluopiskelijoiden suhtautumisesta Venäjään. Voitiin kuitenkin todeta, mitä nämä yhdeksän haastateltua ajattelivat aiheesta. Lisäksi teorian ja haastatteluiden tarjoaman aineiston pohjalta pystyttiin toteamaan, mitkä asiat vaikuttavat asenteen muodostumiseen ja miten siihen tulisi vaikuttaa.
Haastatteluiden perusteella mielikuva Venäjästä on hyvin ristiriitainen ja muodostunut rajallisten tiedonlähteiden perusteella. Median eri muotojen ja word-of-mouthin painoarvo on suuri. Parhaiten asenteisiin voidaan vaikuttaa korostamalla Venäjä-osaamisen luomia uramahdollisuuksia sekä Venäjän ainutlaatuisuutta. Aiheesta kannattaa viestiä aitojen ihmisten itse kertomien tarinoiden kautta.
Toimeksiannon ydinkysymykseksi muotoutui: ”Mitä opiskelijat ajattelevat Venäjästä ja miksi?” Kysymystä tarkennettiin vielä koskemaan korkeakouluopiskelijoita ja erityisesti vaihto-opiskelua Venäjällä. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin kuutena yksilöhaastatteluna ja yhtenä ryhmähaastatteluna. Lisäksi aineistona hyödynnettiin aiemmin Tampereen ammattikorkeakoululle tehdyn kyselytutkimuksen tuloksia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asenteiden muodostumista ja niihin vaikuttamista. Teoriaa tarkasteltiin perinteisen asennetutkimuksen näkökulmasta keskittyen asenteiden sisältöön, rakenteeseen ja tarkoituksiin sekä vaikuttamistaktiikkoihin, suostutteluprofiileihin ja vaikuttamisen periaatteisiin.
Tutkimuksen perusteella ei voitu tehdä yleispäteviä johtopäätöksiä korkeakouluopiskelijoiden suhtautumisesta Venäjään. Voitiin kuitenkin todeta, mitä nämä yhdeksän haastateltua ajattelivat aiheesta. Lisäksi teorian ja haastatteluiden tarjoaman aineiston pohjalta pystyttiin toteamaan, mitkä asiat vaikuttavat asenteen muodostumiseen ja miten siihen tulisi vaikuttaa.
Haastatteluiden perusteella mielikuva Venäjästä on hyvin ristiriitainen ja muodostunut rajallisten tiedonlähteiden perusteella. Median eri muotojen ja word-of-mouthin painoarvo on suuri. Parhaiten asenteisiin voidaan vaikuttaa korostamalla Venäjä-osaamisen luomia uramahdollisuuksia sekä Venäjän ainutlaatuisuutta. Aiheesta kannattaa viestiä aitojen ihmisten itse kertomien tarinoiden kautta.