Myyntityön kehittäminen ravintolassa
Minkkinen, Jenni (2015)
Minkkinen, Jenni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719622
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin myyntityön kehittämisen tarvetta ja mahdollisuuksia ravintola-alalla toimivassa yhteistyöyrityksessä, saadun toimeksiannon mukaisesti. Työssä selvitettiin yrityksen myyntiosaamisen ja -johtamisen nykyistä tilaa, ja pyrittiin löytämään keinoja niiden kehittämiseksi. Lisämyynti nousee keskeiseksi käsitteeksi työn kannalta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin aiheeseen liittyvän teoriatiedon tukena teemahaastattelua. Haastateltaviksi tähän laadulliseen tutkimukseen valikoituivat kaksi kehitettävissä toimipaikoissa työskentelevää henkilöä, yksi toimipisteen esimiehistä ja yksi yrityksen johdon edustaja.
Työn teorialuvuissa käsiteltiin asiakaspalvelua ja myyntityötä ravintola-alan näkökulmasta. Työssä tutkittiin ravintolaa asiakaspalvelun ja myynnin toimintaympäristönä. Teoriaosiossa määriteltiin hyvän asiakaspalvelijan ja myyjän ominaisuuksia, sekä käytiin läpi myyntiosaamisen keinoja. Tuloksellisen myyntityön osalta keskityttiin myyntiprosessin kulkuun, lisämyynnin keinoihin, sekä myyntityön johtamisen keinoihin.
Tutkimuksesta selvisi myyntityön ja etenkin lisämyynnin toteuttamisen haasteiksi asiakasmäärien vaihtuvuus, ruuhkaiset ruokailuajat, sekä kiireiset asiakkaat että työntekijän oma kiireisyys työtehtävissään. Työntekijöiden myyntityön valmiudet asennoitumisen ja myyntiosaamisen kannalta nähtiin myynnin kehittämistyön tulevaisuuden kannalta nykyisellään jo varsin potentiaalisina.
Myyntijohtamisen osalta motivoinnin tehostaminen ja uusien lisämyynnin keinojen välittäminen työntekijöille koettiin myyntityön kehityksen kannalta tärkeimmiksi kehityskohteiksi. Osittain myös sisäisen viestinnän keinojen parantamisella nähtiin yhteys myyntityön kehityksen kannalta. Myynnin kehittämisen nykyisenä päästrategiana nähtiin myyntimäärien nostaminen lisämyynnin keinoin ja asiakasmääriä kasvattamalla. Tutkitun teoriatiedon ja haastatteluista saatujen tutkimustulosten pohjalta yhteistyöyritykselle laadittiin tiivis lisämyyntiin tähtäävä myyntiohjeistus.
Työn teorialuvuissa käsiteltiin asiakaspalvelua ja myyntityötä ravintola-alan näkökulmasta. Työssä tutkittiin ravintolaa asiakaspalvelun ja myynnin toimintaympäristönä. Teoriaosiossa määriteltiin hyvän asiakaspalvelijan ja myyjän ominaisuuksia, sekä käytiin läpi myyntiosaamisen keinoja. Tuloksellisen myyntityön osalta keskityttiin myyntiprosessin kulkuun, lisämyynnin keinoihin, sekä myyntityön johtamisen keinoihin.
Tutkimuksesta selvisi myyntityön ja etenkin lisämyynnin toteuttamisen haasteiksi asiakasmäärien vaihtuvuus, ruuhkaiset ruokailuajat, sekä kiireiset asiakkaat että työntekijän oma kiireisyys työtehtävissään. Työntekijöiden myyntityön valmiudet asennoitumisen ja myyntiosaamisen kannalta nähtiin myynnin kehittämistyön tulevaisuuden kannalta nykyisellään jo varsin potentiaalisina.
Myyntijohtamisen osalta motivoinnin tehostaminen ja uusien lisämyynnin keinojen välittäminen työntekijöille koettiin myyntityön kehityksen kannalta tärkeimmiksi kehityskohteiksi. Osittain myös sisäisen viestinnän keinojen parantamisella nähtiin yhteys myyntityön kehityksen kannalta. Myynnin kehittämisen nykyisenä päästrategiana nähtiin myyntimäärien nostaminen lisämyynnin keinoin ja asiakasmääriä kasvattamalla. Tutkitun teoriatiedon ja haastatteluista saatujen tutkimustulosten pohjalta yhteistyöyritykselle laadittiin tiivis lisämyyntiin tähtäävä myyntiohjeistus.