Hyvän liiketoimintasuunnitelman kriteerit konsultin ja rahoittajan näkökulmasta
Laitinen, Katja (2015)
Laitinen, Katja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419367
Tiivistelmä
Aiemmin laaditun liiketoimintasuunnitelman laatimisprosessin seurauksena aloittavat yrittäjät halusivat tietää tarkemmin, mitä eri sidosryhmät arvostavat hyvässä liiketoimintasuunnitelmassa. Suunnitelma on sekä yrittäjän työkalu että viestintäväline eri sidosryhmien kanssa, mutta pääasiallisesti mallit ja pohjat painottuvat yrittäjän omaan tarpeeseen. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää hyvän liiketoimintasuunnitelman kriteerit ja laatia ne listaksi sidosryhmän jäsenten näkökulmasta.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Liiketoimintasuunnitelmaa pyrittiin ymmärtämään syvällisemmin erityisesti sidosryhmien näkökulmasta. Tavoitteena oli laatia lista niistä ominaisuuksista ja asioista, jotka tekevät liiketoimintasuunnitelmasta vakuuttavan sidosryhmien mielestä. Tutkimuksen aineistoa kerättiin teemahaastattelun avulla. Teemat saatiin viitekehyksestä ja niiden pohjalta keskusteltiin asiantuntijoiden kanssa. Ensimmäinen haastateltava valikoitiin taustansa ja uransa perusteella, mutta muut haastateltavat valittiin lumipallo-otannan avulla eli ensimmäinen haastateltava suositteli asiantuntijoita, jotka olisivat hänen mielestään sopivia aiheen kannalta.
Tuloksista selvisi, että tärkeintä suunnitelmassa on prosessi eikä lopputulos. Kaikkien haastateltavien mielestä yrittäjän on tärkeää kerätä tietoa ja analysoida se realistisesti sekä miettiä tarkasti tuotteen tai palvelun antama asiakashyödyn, markkinatilanteen ja oman tuotteen tai palvelun edut kilpailijoihin nähden. Liiketoimintasuunnitelman itsessään pitäisi olla tiivis, realistinen ja looginen kokonaisuus, jota ulkopuolinen lukija ymmärtää. Tuloksia voidaan käyttää pintapuolisesti, koska eri toimialojen liiketoimintasuunnitelmat ovat sisällöltään hyvin erilaisia. Kriteerilista on suuntaa-antava ja toimii yleisenä ohjenuorana yritysten liiketoimintasuunnitelmille.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Liiketoimintasuunnitelmaa pyrittiin ymmärtämään syvällisemmin erityisesti sidosryhmien näkökulmasta. Tavoitteena oli laatia lista niistä ominaisuuksista ja asioista, jotka tekevät liiketoimintasuunnitelmasta vakuuttavan sidosryhmien mielestä. Tutkimuksen aineistoa kerättiin teemahaastattelun avulla. Teemat saatiin viitekehyksestä ja niiden pohjalta keskusteltiin asiantuntijoiden kanssa. Ensimmäinen haastateltava valikoitiin taustansa ja uransa perusteella, mutta muut haastateltavat valittiin lumipallo-otannan avulla eli ensimmäinen haastateltava suositteli asiantuntijoita, jotka olisivat hänen mielestään sopivia aiheen kannalta.
Tuloksista selvisi, että tärkeintä suunnitelmassa on prosessi eikä lopputulos. Kaikkien haastateltavien mielestä yrittäjän on tärkeää kerätä tietoa ja analysoida se realistisesti sekä miettiä tarkasti tuotteen tai palvelun antama asiakashyödyn, markkinatilanteen ja oman tuotteen tai palvelun edut kilpailijoihin nähden. Liiketoimintasuunnitelman itsessään pitäisi olla tiivis, realistinen ja looginen kokonaisuus, jota ulkopuolinen lukija ymmärtää. Tuloksia voidaan käyttää pintapuolisesti, koska eri toimialojen liiketoimintasuunnitelmat ovat sisällöltään hyvin erilaisia. Kriteerilista on suuntaa-antava ja toimii yleisenä ohjenuorana yritysten liiketoimintasuunnitelmille.