Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lähihoitajaopiskelijat perheiden tukena : Uusi työssäoppimisen malli kotipalvelun perhetyöhön

Säily, Pirkko (2015)

Avaa tiedosto
Saily_Pirkko.pdf (867.7Kt)
Lataukset: 


Säily, Pirkko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819832
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli kehittää lähihoitajakoulutuksen opetusta, erityisesti työssäoppimista, esimerkkinä kotipalvelun perhetyö. Kehittämistyö toteutettiin vuoden 2015 aikana. Tarve kehittämistyölle nousi esiin opiskelijoilta saadusta palautteesta, jonka mukaan he kokivat riittämättömyyttä ja jopa pelkoa perhetyössä tapahtuvaa työssäoppimista kohtaan.

Kehittämistyössä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen aineistonkeruun ja analyysin menetelmiä. Perhetyöhön osallistuneiden lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia tiedusteltiin kyselylomakkeella (10 opiskelijaa). Perheiden odotuksia perhetyötä kohtaan kerättiin puolestaan hyödyntämällä aiemmin kerättyä kyselyaineistoa (91 perhettä). Sosiaali- ja terveysalalla työskentelevien ammattilaisten (8) näkemyksiä kerättiin Tuplatiimi-mallin avulla ja uutta työssäoppimisen mallia hahmoteltiin Ylivieskan ammattiopiston opettajien (5), Vastuuta ottamalla opit -hankkeen koordinaattorin ja Peruspalvelukuntayhtymä Kallion ennaltaehkäisevän perhetyön ohjaajan ja perhetyöntekijän muodostamassa kehittämistyöryhmässä.

Uuden, kehittämistyön tuloksena syntyneen mallin tavoitteeksi tuli järjestää työssäoppiminen uudelleen siten, että lähihoitajaopiskelijat kokisivat saavansa tarpeeksi tukea sekä ennen työssäoppimista että sen aikana. Mallin avulla tuetaan opiskelijoiden ammatillisten taitojen, itsenäisen työskentelyn, sisäisen motivaation, omatoimisuuden, itseohjautuvuuden, ongelmaratkaisutaitojen ja
vastuunottamisen taitojen kasvua. Uudessa mallissa nämä tavoitteet on tarkoitus saavuttaa vuorottelemalla opinnoissa teoriaa ja käytäntöä sekä dialogiohjausta hyödyntämällä. Luotua toimintamallia päätettiin myös arvioida kehittämistiimissä opinnäytetyön valmistuttua ja sen pohjalta toteutetaan keväällä 2016 Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen -opintokokonaisuus.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste