Musikstuderande och stress : En kartläggning av stress och stresshantering vid Yrkeshögskolan Novia
Sandin, Oskar (2015)
Sandin, Oskar
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719720
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att kartlägga hur musikstuderande på Yrkeshögskolan Novia i Jakobstad upplever stress och hur de hanterar den. Vidare undersöks om de kvinnliga studerandena är mera stressade än män. I arbetet beskrivs också enkla metoder på hur man kan hantera stress.
Studien är kvantitativ och det empiriska materialet har insamlats via enkät, som har besvarats av ungefär 30% av de musikstuderande på YH Novia, Jakobstad. Resulatet har tolkats genom en hermeneutisk forskningansats.
Resultatet visar att det som stressar respondenterna mest är studier, egen övning och progression samt ekonomi. Resultatet visar också att kvinnor bedömmer sig vara mera stressade än män. Det kommer också fram att studiemängden känns ojämnt fördelat under skolåret. The aim of this study is to chart how music students at Novia University of Applied Sciences (UAS) in Pietarsaari experiences stress and how they adapt to it. Further the study examines if women are more stressed than men. The study also have a short guide on how to handle stress with a few simple methods.
The study is quantitative and the empirical material has been collected through a questionnarie which has been answered by about 30% out of the music students at Novia UAS in Pietarsaari. The result have been interpreted with a hermeneutic analysis.
The result show that the factors that are most stressful are studies, own practice, own progression and economy. It also shows that women are judging themselves as more stressed than men. The amount of schoolwork is experienced as uneven throughout the semesters.
Studien är kvantitativ och det empiriska materialet har insamlats via enkät, som har besvarats av ungefär 30% av de musikstuderande på YH Novia, Jakobstad. Resulatet har tolkats genom en hermeneutisk forskningansats.
Resultatet visar att det som stressar respondenterna mest är studier, egen övning och progression samt ekonomi. Resultatet visar också att kvinnor bedömmer sig vara mera stressade än män. Det kommer också fram att studiemängden känns ojämnt fördelat under skolåret.
The study is quantitative and the empirical material has been collected through a questionnarie which has been answered by about 30% out of the music students at Novia UAS in Pietarsaari. The result have been interpreted with a hermeneutic analysis.
The result show that the factors that are most stressful are studies, own practice, own progression and economy. It also shows that women are judging themselves as more stressed than men. The amount of schoolwork is experienced as uneven throughout the semesters.