Imeväisikäisen käsittely- ja kanto-otteet motorisen kehityksen tukena
Salakari, Satu (2015)
Salakari, Satu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819959
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää terveen imeväisikäisen lapsen motorista kehitystä ja sitä tukevia käsittely- ja kanto-otteita sekä tehdä opetusmateriaalia imeväisikäisen lapsen käsittely ja kanto-otteista Tampereen ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, mitkä ovat imeväisikäisen motorisen kehityksen pääpiirteet sekä miten tukea imeväisikäisen motorista kehitystä käsittely- ja kanto-otteiden avulla. Työn tavoitteena oli kehittää hoitotyön opetusmateriaalia sekä lisätä omaa tietämystä aiheesta. Opinnäytetyön teoriaosassa käytiin läpi terveen imeväisikäisen motorisen kehityksen pääpiirteitä sekä sitä tukevia tiettyjä käsittely- ja kanto-otteita. Lisäksi kuvattiin, miten nämä käsittely- ja kanto-otteet muodostetaan. Kaikki teoriatieto haettiin monipuolista kirjallisuutta käyttäen. Opinnäytetyö rajattiin terveeseen imeväisikäiseen, motoriseen kehitykseen sekä tiettyihin käsittely- ja kanto-otteisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotokseen painottuvana opinnäytetyönä, jonka tuotoksena tuli opetusmateriaalia imeväisikäisen käsittely- ja kanto-otteista motorisen kehityksen tukemiseksi. Tuotos tehtiin PowerPoint-muodossa ja tallennettiin muistitikulle. Tuotoksessa pyrittiin kuvaamaan mahdollisimman hyvin ja selkeästi käsittely- ja kanto-otteiden muodostaminen sekä niiden avulla motorisen kehityksen tukeminen. Tuotos perustui opinnäytetyön teoriaosaan.
Tuotosta voidaan hyödyntää Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön opetusmateriaalina. Kehitysehdotuksena esitän imeväisikäisen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen vaikutuksien selvittämistä motorisen kehityksen tukemiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotokseen painottuvana opinnäytetyönä, jonka tuotoksena tuli opetusmateriaalia imeväisikäisen käsittely- ja kanto-otteista motorisen kehityksen tukemiseksi. Tuotos tehtiin PowerPoint-muodossa ja tallennettiin muistitikulle. Tuotoksessa pyrittiin kuvaamaan mahdollisimman hyvin ja selkeästi käsittely- ja kanto-otteiden muodostaminen sekä niiden avulla motorisen kehityksen tukeminen. Tuotos perustui opinnäytetyön teoriaosaan.
Tuotosta voidaan hyödyntää Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön opetusmateriaalina. Kehitysehdotuksena esitän imeväisikäisen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen vaikutuksien selvittämistä motorisen kehityksen tukemiseksi.