Pelituotteen kehityksen elinkaari
Uusihakala, Otto (2015)
Uusihakala, Otto
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120919980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120919980
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on kertoa ohjelmistokehityksestä kokeneelle mutta pelien kehittämisestä kokemattomalle miten pelituotteen kehitys etenee alusta loppuun. Opinnäyte selvittää mitä toimitettavia tulisi saada aikaiseksi missäkin vaiheessa kehitysprojektin elinkaarta.
Opinnäytetyö käy läpi tarvittavat elinkaaren vaiheet esituotannosta jälkituotantoon, tarvittavan dokumentaation ja eri versiot pelistä. Työssä käydään myös läpi aikataulun laatimista, kehitystyön ulkoistamista, työroolit, tarvittavat taidot ja tiimin kokoonpanot. Digitaalisten pelien historiaan tehdään lyhyt katsaus ja selitetään miksi pelien kehittäminen on yleistynyt lähiaikoina.
Opinnäytetyö ei perehdy tekniikkaan eikä teknisiin päätöksiin, muuta kuin antaa neuvoja siitä, mitä pitäisi ottaa huomioon teknisiä päätöksiä tehdessä. Työssä ei myöskään perehdytä rahoitukseen, markkinointiin ja levitykseen. Samoista syistä taiteen luontiin ja pelisuunnitteluun ei perehdytä. Opinnäytetyö antaa vain joitakin neuvoja miten pelisuunnittelua kannattaa lähestyä kaupallista peliä kehittäessä.
Opinnäytetyö käy läpi tarvittavat elinkaaren vaiheet esituotannosta jälkituotantoon, tarvittavan dokumentaation ja eri versiot pelistä. Työssä käydään myös läpi aikataulun laatimista, kehitystyön ulkoistamista, työroolit, tarvittavat taidot ja tiimin kokoonpanot. Digitaalisten pelien historiaan tehdään lyhyt katsaus ja selitetään miksi pelien kehittäminen on yleistynyt lähiaikoina.
Opinnäytetyö ei perehdy tekniikkaan eikä teknisiin päätöksiin, muuta kuin antaa neuvoja siitä, mitä pitäisi ottaa huomioon teknisiä päätöksiä tehdessä. Työssä ei myöskään perehdytä rahoitukseen, markkinointiin ja levitykseen. Samoista syistä taiteen luontiin ja pelisuunnitteluun ei perehdytä. Opinnäytetyö antaa vain joitakin neuvoja miten pelisuunnittelua kannattaa lähestyä kaupallista peliä kehittäessä.