OTTELUTAPAHTUMAN KEHITTÄMINEN : Case Kokkolan Pallo-Veikot
Isokääntä, Juho; Verronen, Valtter (2015)
Isokääntä, Juho
Verronen, Valtter
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920021
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajan jalkapalloseura Kokkolan Pallo-Veikkojen aloitteesta. Seura oli kiinnostunut kehittämään edustusjoukkueensa ottelutapahtumaa. Viime vuosien kokemusten perusteella sekä katsojamäärissä, ottelutapahtumien tunnelmassa että oheistapahtumissa koettiin olevan kehittämismahdollisuuksia tai -tarpeita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin jalkapalloa ja Kokkolan Pallo-Veikkoja, urheilumarkkinointia sekä tapahtumien järjestämistä. Tietoa etsittiin sekä suomen- että englanninkielisistä kirja- ja internet-lähteistä.
Keinoja ottelutapahtuman kehittämiseen lähdettiin selvittämään asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Kyselyllä haluttiin tietää, minkälaisena seuran kannattajat pitävät ottelutapahtumaa ja miten sitä voitaisiin heidän mielestään kehittää. Kysely toteutettiin sekä Webropol-kyselynä internetissä että paperiversiona paikan päällä kauden 2015 avausottelussa. Kyselyyn saatiin yhteensä 165 vastausta, joista 103 tuli internetin kautta ja 62 ottelusta paikan päältä.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että Kokkolan Pallo-Veikkojen edustusjoukkueen ottelutapahtumassa on paljon kehittämisen kohteita. Ottelutapahtumaan kaivattiin lisää tunnelmaa ja organisoidumpaa faniryhmää. Vastaajat pitivät myös oheistapahtumia tärkeinä viihtyisyyden lisäämiseksi. Lisäksi fasiliteetteihin toivottiin parannusta. Tyytyväisimpiä vastaajat olivat ottelutapahtuman pääsylippujen hintatasoon ja toimihenkilöiden toimintaan ja palveluun.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin jalkapalloa ja Kokkolan Pallo-Veikkoja, urheilumarkkinointia sekä tapahtumien järjestämistä. Tietoa etsittiin sekä suomen- että englanninkielisistä kirja- ja internet-lähteistä.
Keinoja ottelutapahtuman kehittämiseen lähdettiin selvittämään asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Kyselyllä haluttiin tietää, minkälaisena seuran kannattajat pitävät ottelutapahtumaa ja miten sitä voitaisiin heidän mielestään kehittää. Kysely toteutettiin sekä Webropol-kyselynä internetissä että paperiversiona paikan päällä kauden 2015 avausottelussa. Kyselyyn saatiin yhteensä 165 vastausta, joista 103 tuli internetin kautta ja 62 ottelusta paikan päältä.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että Kokkolan Pallo-Veikkojen edustusjoukkueen ottelutapahtumassa on paljon kehittämisen kohteita. Ottelutapahtumaan kaivattiin lisää tunnelmaa ja organisoidumpaa faniryhmää. Vastaajat pitivät myös oheistapahtumia tärkeinä viihtyisyyden lisäämiseksi. Lisäksi fasiliteetteihin toivottiin parannusta. Tyytyväisimpiä vastaajat olivat ottelutapahtuman pääsylippujen hintatasoon ja toimihenkilöiden toimintaan ja palveluun.