Onnistuneeseen yritysmyyjän rekrytointiprosessiin vaikuttavat tekijät : case SolutionManager Oy
Lukkarila, Anna (2015)
Lukkarila, Anna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920056
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan yritysmyyntiä tekevien yritysten rekrytointiprosessia ja rekrytointiprosessiin kuuluvia työhaastatteluita. Opinnäytetyön tutkimuksen avulla selvitetään, minkälaisten rekrytointikäytäntöjen on koettu vaikuttavan yritysmyyjän onnistuneeseen rekrytointiin ja miten tärkeänä rekrytointiprosessin haastatteluvaihetta pidetään. Tutkimuksen tavoitteena on löytää hyväksi havaittuja rekrytointikäytäntöjä, joiden avulla toimeksiantajayritys voi hyötyä tulevaisuuden rekrytointitilanteissa ja hyödyntää hyväksi havaittuja rekrytointikäytäntöjä omassa rekrytointiprosessissaan. Tutkimuksen avulla selvitetään myös, miten tärkeänä rekrytointiprosessin osana haastatteluvaihetta voidaan pitää. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii SolutionManager Oy.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään rekrytoimista kokonaisuutena ja syvennytään rekrytoinnissa onnistumiseen ja sen merkitykseen yrityksissä, sekä rekrytointiprosessiin ja sen eri vaiheisiin. Rekrytointiosion lisäksi teoriassa käsitellään yritysmyyntiä alana sekä yritysmyyjän roolia.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kuuden eri yrityksen yritysmyyjien rekrytoinnista vastaavia henkilöitä.
Tutkimuksen perusteella hyväksi havaittuja rekrytointikäytäntöjä löytyi useampia. Löydettyjen hyväksi havaittujen rekrytointikäytäntöjen avulla tutkimukseen osallistuneet yritykset ovat onnistuneet yritysmyyjien rekrytoinnissa ja näiden hyväksi havaittujen käytäntöjen avulla voidaan kehittää jatkossa myös toimeksiantajayrityksen rekrytointiprosessia. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta myös, että rekrytointiprosessin osana olevalla haastatteluvaiheella on tärkeä ja merkittävä rooli rekrytointiprosessissa. Yksikään tutkimukseen osallistuneesta yrityksestä ei ollut palkannut yritysmyyjää ilman haastattelua ja haastatteluvaihe on myös tiedonkeruutapahtumana merkittävä osa yritysmyyjän rekrytointiprosessia, sillä haastatteluvaiheessa hakijasta voidaan kerätä kaikki tarvittava ja haluttu tieto.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään rekrytoimista kokonaisuutena ja syvennytään rekrytoinnissa onnistumiseen ja sen merkitykseen yrityksissä, sekä rekrytointiprosessiin ja sen eri vaiheisiin. Rekrytointiosion lisäksi teoriassa käsitellään yritysmyyntiä alana sekä yritysmyyjän roolia.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kuuden eri yrityksen yritysmyyjien rekrytoinnista vastaavia henkilöitä.
Tutkimuksen perusteella hyväksi havaittuja rekrytointikäytäntöjä löytyi useampia. Löydettyjen hyväksi havaittujen rekrytointikäytäntöjen avulla tutkimukseen osallistuneet yritykset ovat onnistuneet yritysmyyjien rekrytoinnissa ja näiden hyväksi havaittujen käytäntöjen avulla voidaan kehittää jatkossa myös toimeksiantajayrityksen rekrytointiprosessia. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta myös, että rekrytointiprosessin osana olevalla haastatteluvaiheella on tärkeä ja merkittävä rooli rekrytointiprosessissa. Yksikään tutkimukseen osallistuneesta yrityksestä ei ollut palkannut yritysmyyjää ilman haastattelua ja haastatteluvaihe on myös tiedonkeruutapahtumana merkittävä osa yritysmyyjän rekrytointiprosessia, sillä haastatteluvaiheessa hakijasta voidaan kerätä kaikki tarvittava ja haluttu tieto.