Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pienryhmätoiminnan toteutuminen tutkittavan kunnan päiväkodeissa

Kemppainen, Päivi (2015)

Avaa tiedosto
Kemppainen_Paivi.pdf (804.5Kt)
Lataukset: 


Kemppainen, Päivi
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120303
Tiivistelmä
Nykyään monessa päiväkodin ryhmässä toimitaan pienryhmissä päivän aikana. 21 lapsen ryhmä jaetaan yleensä 3 pienryhmään ja niissä toimitaan päivän aikana joko toiminnan, aamupäivän tai kokopäivän ajan. Tässä tutkimuksessa selvitin miten tutkittavassa kunnassa toimittiin pienryhmissä. Sain toimeksiannon tutkimukseeni tutkittavan kunnan varhaiskasvatusjohtajalta. Tavoitteeni tutkimukselleni oli selvittää miten kunnan ja yksityisen puolen päiväkodeissa toimittiin pienryhmissä päivän ja toimintakauden aikana sekä oliko toiminta lapsilähtöistä. Kunnassa haluttiin lähteä kehittämään heidän päiväkotien lapsilähtöistä pienryhmätoimintaa.
Tein kyselylomaketutkimuksen Webropol-ohjelmalla ja siihen vastattiin kesäkuussa 2015. Kaikki vastaajat vastasivat kyselylomakkeeseen internetissä. Kysely lähti 65 eri ryhmään ja sain yhteensä 35 vastausta. Kunnalliselta puolelta sain enemmän vastauksia, kuin yksityiseltä. Kyselyyn vastasi pääasiassa yksi tai kaksi henkilöä tiimistä. Kaikki vastaajat olivat tehneet selvät suunnitelmat pienryhmätoiminnastaan. Pienryhmissä toimittiin pääasiassa aamupäivisin, mutta jotkut vastaajat toimivat pienryhmissä myös iltapäiväisin. Kaikki vastaajat kokivat pienryhmätoiminnan hyväksi asiaksi heidän toiminnassaan ja moni vastaaja halusi lähteä kehittämään omaa pienryhmätoimintaansa tiimeissään.
Lapsilähtöisyys tarkoitti tiimeissä erilaisia asioita, mutta pääasiassa se oli lasten tarpeiden ja toiveiden huomioimista toiminnassa sekä arjessa. Kasvattajat havainnoivat lapsia eri tavalla. Jotkut tiimit havainnoivat lapsia säännöllisesti kun taas joillain tiimeillä havainnointi oli enemmän satunnaista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste