Kuluttajakäyttäytyminen jooga- ja luonnonkauneuspalveluita sekä luonnonkosmetiikkaa kohtaan : case Greenlips Finland Oy
Karhi, Heli; Helkala, Ina (2015)
Karhi, Heli
Helkala, Ina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020171
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla ovat kasvavat ja muuttuvat hyvinvointi- ja wellness- markkinat sekä ekologinen ja eettinen kuluttaminen. Näiden lisäksi opinnäytetyö käsittelee Suomessakin kasvavaa luonnonkosmetiikan kysyntää. Opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajana toimivan Greenlips Finland Oy:n potentiaalisia suspekti- asiakkaita sekä jo olemassa olevia asiakkaita. Greenlips Finland Oy on turkulainen vuonna 2010 perustettu luonnonkauneuspalveluita- ja tuotteita sekä joogapalveluita tarjoava pienyritys, jonka toiminta perustuu ekologisiin ja eettisiin arvoihin. Yrityksen toimintaan kuuluu luonnonkosmetiikan myyntiin keskittyvä kivijalkamyymälä sekä eko-kampaamo ja luomuhoitola. Lisäksi samassa rakennuksessa sijaitsee Greenlips Finland Oy:n alla toimiva IogaFlow- joogasali.
Opinnäytetyöllä oli kolme päätavoitetta, joista ensimmäisenä oli löytää asiakaslähtöisesti tekijöitä, jotka luovat lisäarvoa toimeksiantajayrityksen asiakkaille sekä vahvuuksia, joilla erottautua kilpailijoista. Toinen päätavoite oli selvittää, millaisia piirteitä kuluttajalla tulisi olla, jotta hänellä olisi potentiaalia Greenlips Finland Oy:n asiakkaaksi ja millaisiin kuluttajatyyppeihin yrityksen tulee uutta asiakasvirtaa saavuttaakseen panostaa. Kolmas tavoite oli löytää kuluttamiseen vaikuttavia tekijöitä ja keskittyä erityisesti kuluttamista hankaloittaviin tekijöihin. Opinnäytetyön tutkimuksessa aineiston keruumenetelminä käytettiin kahta kyselyä, joista toinen suunnattiin Greenlips Finland Oy:n suspekti- asiakkaille ja toinen kivijalkamyymälän olemassa oleville asiakkaille. Ryhmäkeskustelun avulla tutkittiin yrityksen IogaFlow- joogasalin asiakkaita.
Opinnäytetyöllä oli kolme päätavoitetta, joista ensimmäisenä oli löytää asiakaslähtöisesti tekijöitä, jotka luovat lisäarvoa toimeksiantajayrityksen asiakkaille sekä vahvuuksia, joilla erottautua kilpailijoista. Toinen päätavoite oli selvittää, millaisia piirteitä kuluttajalla tulisi olla, jotta hänellä olisi potentiaalia Greenlips Finland Oy:n asiakkaaksi ja millaisiin kuluttajatyyppeihin yrityksen tulee uutta asiakasvirtaa saavuttaakseen panostaa. Kolmas tavoite oli löytää kuluttamiseen vaikuttavia tekijöitä ja keskittyä erityisesti kuluttamista hankaloittaviin tekijöihin. Opinnäytetyön tutkimuksessa aineiston keruumenetelminä käytettiin kahta kyselyä, joista toinen suunnattiin Greenlips Finland Oy:n suspekti- asiakkaille ja toinen kivijalkamyymälän olemassa oleville asiakkaille. Ryhmäkeskustelun avulla tutkittiin yrityksen IogaFlow- joogasalin asiakkaita.