Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Alakouluikäisen ravitsemusneuvonta : materiaalin tuottaminen kouluterveydenhoitajan ravitsemusneuvonnan tueksi

Pajari, Janna; Tapio, Kaisa (2015)

Avaa tiedosto
Tapio_Kaisa.pdf (1.757Mt)
Lataukset: 


Pajari, Janna
Tapio, Kaisa
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020257
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin alakouluikäisen terveyden edistämiseen ravitsemuksen näkökulmasta. Aiheesta toteutettiin kouluterveydenhoitajalle välineistö 4.-6.-luokkalaisten sekä heidän vanhempiensa ravitsemusneuvonnan tueksi. Opinnäytetyö oli osana Terveesti tulevaisuuteen – hanketta, ja se toteutettiin yhteistyössä Turun hyvinvointitoimialan kanssa.

Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin merkittävimpiin varhaisnuoren ravitsemus- ja terveyshaasteisiin sekä niiden syntyyn ja ehkäisyyn. Tutkimuksissa ja kirjallisuudessa haasteiksi nousivat etenkin ylipaino, liikunnan vähäisyys, runsas ruutuaika ja sen kautta median luomat ulkonäköpaineet sekä kotoa saatu puutteellinen ravitsemuskasvatus. Tuotettu materiaali rakentuikin juuri näiden asioiden ympärille.

Terveyden edistämisen kannalta opinnäytetyön kohderyhmä koettiin tärkeäksi, sillä monet terveyshaasteet muuttuvat moninaisemmiksi yläkouluiässä. Siksi haasteiden ennaltaehkäisy ja havaittuihin ongelmiin puuttuminen on helpompaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Kyseinen ikäryhmä on myös merkittävässä murrosvaiheessa kasvamassa lapsista nuoriksi, jolloin korostuvat etenkin nuoren omat valinnat. Vanhemmilla on kuitenkin edelleen merkittävä rooli ravitsemuskasvattajina, sillä he pääasiassa päättävät, mitä kotona syödään.

Kirjallisuuskatsauksen pohjalta tuotettiin opinnäytetyön toiminnallisena osana materiaali, joka on suunnattu kouluterveydenhoitajan terveys- ja ravitsemusneuvonnan tueksi vastaanottokäynneille. Tarkoituksena oli tuottaa innovatiivinen, kiinnostusta herättävä, mutta selkeä ”taulu”, jonka avulla terveydenhoitajan on helppo käydä läpi tärkeät ravitsemukseen liittyvät kohdat yhdessä oppilaan kanssa. Materiaaliin sisällytettiin kirjallisuuskatsauksen pohjalta tärkeiksi todetut asiat, jotka havainnollistettiin kuvien muodossa. Materiaali etenee vuorokausirytmin muodossa, mikä auttaa terveydenhoitajaa saamaan kokonaisvaltaisen kuvan nuoren ravitsemuksesta. Materiaalin avulla myös nuoren on helpompi havainnollistaa ja pohtia omaa ravitsemustaan. Materiaalin otti koekäyttöön keväällä 2015 kahdeksan alakoulun terveydenhoitajaa, joilta kerättiin palaute samana syksynä. Saatu palaute sisällytettiin opinnäytetyön kehittämisosaan. Monet ruokatottumukset ja käsitykset lähtevät kotoa, jonka vuoksi ohjauksessa tulee ottaa huomioon nuoren lisäksi koko perhe. Siksi ilmeni tarve tuottaa aiheesta oma materiaali myös vanhemmille. Palautteen lisäksi opinnäytetyön kehittämisosana työstettiin vanhemmille suunnattu materiaali syksyllä 2015.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste