BisnesAkatemian haaste oppivaksi yhteisöksi
Sundberg, Kenneth (2015)
Sundberg, Kenneth
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120339
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tarkoituksena on selvittää BisnesAkatemia-yhteisön kehittämiskohteita erilaisten tiedonkeruumenetelmien ja teorioiden kautta. Pääroolissa on organisaation psykologista pääomaa etsivä kyselytutkimus, joka pyrkii muodostamaan tiimiyrittäjien keskuudesta yksittäisiä ryhmiä, jotka näkevät yhteisön arvot, rakenteet, käytänteet sekä toimisen siellä omalla uniikilla tavallaan. Kyselytutkimuksen taustatukena on teemahaastatteluita. Tärkein teoreettinen viitekehys on oppivat yhteisöt ja organisaatiopsykologia. Työ painottaa yksilön merkitystä koko yhteisön kannalta ja keskittyy löytämään ratkaisut yksilön kautta, yksilöä ajatellen.
Opinnäytettä ohjaa halu kehittää toimintaa ja toimia kehittämistutkimuksena, joka tähtää muutokseen konkreettisin keinoin. Tutkimusosio tehdään noudattaen tieteellisiä opinnäytteen standardeja. Tulokset analysoidaan liittäen ne suurempiin kokonaisuuksiin ja BisnesAkatemia-yhteisön antamiin signaaleihin vapaasti ja rohkeasti.
Kehittämistutkimus antoi suoria viestejä siitä, että yhteisön kehittämisessä on vielä paljon tehtävää. Erityisesti esille nousi yhteisten arvojen, ilmapiirin ja vision puute.
Kehittämistutkimus antaa lopuksi toiminnan kehittämiseen suoria konkreettisia suosituksia, jotka ovat perusteltavissa eri teorioiden ja käytäntöjen pohjalta. Monet suositukset on sovellettavissa välittömästi toimintaan.
Opinnäytettä ohjaa halu kehittää toimintaa ja toimia kehittämistutkimuksena, joka tähtää muutokseen konkreettisin keinoin. Tutkimusosio tehdään noudattaen tieteellisiä opinnäytteen standardeja. Tulokset analysoidaan liittäen ne suurempiin kokonaisuuksiin ja BisnesAkatemia-yhteisön antamiin signaaleihin vapaasti ja rohkeasti.
Kehittämistutkimus antoi suoria viestejä siitä, että yhteisön kehittämisessä on vielä paljon tehtävää. Erityisesti esille nousi yhteisten arvojen, ilmapiirin ja vision puute.
Kehittämistutkimus antaa lopuksi toiminnan kehittämiseen suoria konkreettisia suosituksia, jotka ovat perusteltavissa eri teorioiden ja käytäntöjen pohjalta. Monet suositukset on sovellettavissa välittömästi toimintaan.