Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Se on kai sama kuka palvelua järjestää, kunhan sitä järjestetään” – vai onko? : Asiakastutkimus Tuusulan kansalaisopiston ja Tuusulan liikuntapalveluiden ohjaustoiminnasta

Kanerva, Risto (2015)

 
Avaa tiedosto
Risto Kanerva Opinnaytetyo 2015.pdf (996.0Kt)
Lataukset: 


Kanerva, Risto
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120317
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli vertailla Tuusulan kunnan kansalaisopiston ja liikuntapalveluiden ohjaustoiminnan palveluita. Tarkoituksena oli tunnistaa kahden eri palveluntuottajan vahvuuksia, heikkouksia, kehittämiskohteita ja mahdollisia päällekkäisyyksiä teetetyn asiakaskyselyn avulla. Tutkimusta hyödynnetään kahden liikunnanohjausta järjestävän tahon toiminnassa siten, että niiden tavoitteet, vastuut ja roolit voidaan kuvata tarkoituksenmukaisella tavalla.

Tutkimus oli ajankohtainen, koska kuntien talous heikkenee ja kuntien liikuntaan liittyvien palvelujen tuottaminen edellyttää kustannustehokkaita ja perusteltuja valintoja. Kyselyn avulla voidaan päätellä palvelujen sisältöjen muutostarvetta, perustella tuottamistapoja ja hinnoittelua. Tutkimuksen suunnittelu ja toteutus tapahtuivat syksyllä 2014 ja keväällä 2015, samaan aikaan, kun Tuusulassa valmisteltiin toimialan vastuualueiden uudelleen organisointiin tähtääviä toimenpiteitä. Sekä kansalaisopisto että liikuntapalvelut järjestävät ohjattua liikuntatoimintaa kuntalaisille.

Asiakaskysely kohdennettiin maaliskuussa 2015 viidelle liikuntapalveluiden järjestämälle ja viidelle kansalaisopiston järjestämälle liikuntaryhmälle. Vertailtavat ryhmät olivat sisällöltään samankaltaisia, ohjattuja kunto- ja terveysliikuntaan painottuvia. Kyselytutkimuksesta käy ilmi, että Tuusulan kunnan järjestämään liikunnanohjaustoimintaan oltiin pääasiassa hyvin tyytyväisiä. Oman kunnon hoitaminen oli tärkein motiivi ohjauspalveluihin hakeutumiseen (52 % vastaajista).

Vastaajista 33 % koki, että ohjaajalla on oman liikuntakokemuksen kannalta ratkaiseva merkitys. Yli 85 % vastaajista eivät nähneet esteitä osallistua toisen tahon järjestämään toimintaan.

Järjestävien tahojen eroavaisuudet kumpuavat toiminnan arvopohjasta. Liikuntapalveluiden toiminnassa korostuvat sovellettavuus ja ohjaajan tuen merkitys erityisesti vähän liikkuneiden keskuudessa. Kansalaisopiston toiminnassa korostuvat uusien liikuntamuotojen oppiminen ja yksilön kehittyminen oppiaineessa.

Ilmoittautumisjärjestelmää, kurssi- ja kausiohjelmaa sekä palveluista tiedottamista tulee kehittää edelleen siten, että ne edesauttavat palveluihin hakeutumista ja niiden löytymistä. Osallistujien aktiivisuutta ja tyytyväisyyttä tulee seurata säännöllisesti ja systemaattisesti ohjaustoiminnalle soveltuvien mittareiden avulla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste