Nuori Espoo koulussa : Kunnallisen nuorisotyön ja koulun yhteistyömallin kehittäminen Espoossa
Vilen, Anna (2015)
Vilen, Anna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420496
Tiivistelmä
Opinnäyte kuvaa Espoon nuorisopalveluiden kehittämisprojektina toteutetun kunnallisen nuorisotyön ja koulun yhteistyömallin kehittämisprosessin lähtökohtia, tavoitteita ja toteuttamista Espoossa. Kehittämistyössä on tarkasteltu nuorisotyön ja koulun rajapintoja sekä nuorten hyvinvoinnin edistämistä aiempien tutkimusten sekä kehittämisprosessin aikana kerättyjen aineistojen kautta ja niiden pohjalta on tuotettu yhteistyömalli kunnallisen nuorisotyön ja koulujen käyttöön. Yhteistyömallin rakenteita ja käytänteitä pilotoitiin projektin aikana useissa peruskouluissa ja kahdessa toisen asteen oppilaitoksessa ensin projektin erillisin resurssein ja myöhemmin osana nuorisonohjaajien alueellista työtä.
Nuorten hyvinvoinnin keskeisiä tekijöitä ovat osallisuus, yhteisöllisyys, vertaissuhteet, turvallisen aikuisen läsnäolo ja mahdollisuus tukeen tarvittaessa. Näitä on tarkasteltu nuorisotyön osaamisen ja eetoksen näkökulmasta erityisesti koulukontekstissa. Teoreettisena viitekehyksenä kehittämistyössä on käytetty hyvinvoinnin, osallisuuden, yhteisöllisyyden ja yksilön tukemisen käsitteistöä. Lisäksi kehittämistyötä on taustoitettu nuorten hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä, nuorisotyön ammatillistumisen haasteista ja ajankohtaisia kehittämistarpeista sekä koulun oppilaiden muuttuvaan sosiaalisuuteen liittyvistä ajankoh-taisista muutostarpeista käsin.
Kehittämistyön tuloksena luotiin yhteistyölle tavoitteet, rakenteet ja yhteiset käytänteet, joista koottiin tuotoksena Espoon kouluyhteistyömalli. Yhteistyömalli on kaikille kunnallisen nuorisotyön ja koulujen työntekijöille tarkoitettu työkalu, joka kuvaa yhteisen tavoitteidenasettelun, keskeiset kohderyhmät, vastuunjaot, toimijoiden roolit ja tehtävät sekä toiminnan suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin käytänteet.
Yhteistyömallin kehittämisessä toiminnan yhteinen suunnittelu ja tavoitteet, toisten toimijoiden osaamisen tunteminen sekä selkeä resurssien, yhteyshenkilöiden ja käytännön rakenteiden määrittely nousivat keskeisiksi onnistumisen edellytyksiksi.
Nuorten hyvinvoinnin keskeisiä tekijöitä ovat osallisuus, yhteisöllisyys, vertaissuhteet, turvallisen aikuisen läsnäolo ja mahdollisuus tukeen tarvittaessa. Näitä on tarkasteltu nuorisotyön osaamisen ja eetoksen näkökulmasta erityisesti koulukontekstissa. Teoreettisena viitekehyksenä kehittämistyössä on käytetty hyvinvoinnin, osallisuuden, yhteisöllisyyden ja yksilön tukemisen käsitteistöä. Lisäksi kehittämistyötä on taustoitettu nuorten hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä, nuorisotyön ammatillistumisen haasteista ja ajankohtaisia kehittämistarpeista sekä koulun oppilaiden muuttuvaan sosiaalisuuteen liittyvistä ajankoh-taisista muutostarpeista käsin.
Kehittämistyön tuloksena luotiin yhteistyölle tavoitteet, rakenteet ja yhteiset käytänteet, joista koottiin tuotoksena Espoon kouluyhteistyömalli. Yhteistyömalli on kaikille kunnallisen nuorisotyön ja koulujen työntekijöille tarkoitettu työkalu, joka kuvaa yhteisen tavoitteidenasettelun, keskeiset kohderyhmät, vastuunjaot, toimijoiden roolit ja tehtävät sekä toiminnan suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin käytänteet.
Yhteistyömallin kehittämisessä toiminnan yhteinen suunnittelu ja tavoitteet, toisten toimijoiden osaamisen tunteminen sekä selkeä resurssien, yhteyshenkilöiden ja käytännön rakenteiden määrittely nousivat keskeisiksi onnistumisen edellytyksiksi.